För flera Är sedan Àndrades strÀckningen av den enskilda vÀgen i HogrÀn. Detta för att den skulle kunna betjÀna ytterligare tre hushÄll i byn. Trafikverket godtog strÀckningen och ett statsbidrag för enskild vÀg har betalats ut till Region Gotland som dÀrmed ocksÄ skött underhÄllet av vÀgen.
Men förra hösten genomförde Trafikverket en rutintillsyn av vÀgen. Plötslig ansÄg man att vÀgen var för kort för att kvalificera sig för statligt bidrag.
â Man menar att vĂ€gen bara Ă€r 800 meter. Den ska vara minst en kilometer för att fĂ„ bidrag, sĂ€ger Anders Sjögren som bor lĂ€ngs den aktuella vĂ€gen.
Trafikverket godtar alltsÄ inte lÀngre den nygamla strÀckningen som man godkÀnde för flera Är sedan, utan konstaterar att: "VÀgen gör en avstickare i byn vilket inte Àr tillÄtet".
â Vi fick ett besked strax före jul om att regionen inte lĂ€ngre skulle stĂ„ för underhĂ„llet och sĂ„ bifogade de Trafikverkets beslut om indraget statsbidrag, sĂ€ger Tor Sundberg som ocksĂ„ bor vid vĂ€gen.
â Vi tycker att det Ă€r underligt att Trafikverket Ă€ndrat sitt resonemang bara för att vĂ€gen Ă€r krokig. Den gĂ„r ju som den gör för att alla hushĂ„ll i byn ska ha nytta av den och kunna ta del av samhĂ€llsservice som till exempel post, fortsĂ€tter han.
Regionen har skött snöröjningen nu i vinter, men efter det fÄr de 12 hushÄllen i byn ta över underhÄllet. Det handlar om hyvling av grusvÀgen, dammbindning och snöröjning under vintern.
â Det hĂ€r Ă€r en stor frĂ„ga för oss som bor pĂ„ landsbygden. Den Ă€r kĂ€nslomĂ€ssig. Det kĂ€nns inte som att vi Ă€r viktiga lĂ€ngre, sĂ€ger Tor Sundberg.
â Vi hoppas Ă€nnu. Vi har överklagat beslutet. Om det inte hjĂ€lper fĂ„r vi vĂ€l samlas och komma överens om nĂ„got och anlita egna entreprenörer. Det kommer att kosta en hel del pengar, fyller Anders Sjögren i.
Politiker och tjĂ€nstemĂ€n inom tekniska nĂ€mnden som GA pratat med sĂ€ger att Trafikverket blivit tuffare i sina bedömningar och att flera enskilda vĂ€gar fĂ„tt bidragen indragna de senaste Ă„ren. Enligt statistik som teknikförvaltningen tagit fram mottog regionen statligt bidrag för och ansvarade dĂ€rmed för underhĂ„llet för 428 enskilda vĂ€gar 2016. 2020 hade siffran sjunkit markant â till 320 enskilda vĂ€gar. Det statliga bidraget har alltsĂ„ dragits tillbaka för var fjĂ€rde enskild vĂ€g pĂ„ Gotland under loppet av fem Ă„r.
Region Gotland tog över ansvaret för underhÄllet för merparten av de gotlÀndska enskilda vÀgarna med statligt bidrag pÄ 70-talet. Idag tar man hand om underhÄllet pÄ 830 kilometer enskilda vÀgar.
â Vi har mĂ€rkt att nĂ„got har hĂ€nt, sĂ€rskilt de tvĂ„ senaste Ă„ren, sĂ€ger Isak Malm, chef för teknikförvaltningens gata- och parkavdelning.
SÄ vad har hÀnt? Har Trafikverket blivit tuffare i sina bedömningar av vilka enskilda vÀgar som har rÀtt till bidrag? Jo, svarar Trafikverket. SÄ Àr faktiskt fallet. Man har velat skapa ett mer rÀttvist system.
â Trafikverket fick kritik för att regelverket tillĂ€mpades olika i landet. För att komma till rĂ€tta med det samlades ansvaret för de enskilda vĂ€garna i en nationell enhet 2017, tidigare var ansvaret utspritt i distrikten. Och ja, i och med det kan man sĂ€ga att vi blivit mer noggranna i att följa regelverket, att behandla alla lika. Men jag vill betona att vi inte sparar pengar utan det blir istĂ€llet mer pengar till vĂ€gar som Ă€r berĂ€ttigade till stöd, sĂ€ger Staffan Eriksson, enhetschef enskilda vĂ€gar vid Trafikverket.