Gotland har stora utmaningar i att lyckas rekrytera behöriga lärare under de kommande åren. Så även Högbyskolan i Hemse. Helagotland har nyligen rapporterat att 218 av 1 390 utbildade lärare på Gotland i dag jobbar inom andra yrken. Petra Ahlström gjorde tvärtom.
– Jag jobbade som biolog, senast på Skogsstyrelsen i Ludvika, säger hon och berättar att det var när hon blev mamma som hon och familjen flyttade till Göteborg.
Där var det för drygt tio år sedan inte alldeles lätt att få jobb som biolog.
– Då tog jag ett lärarvik på en gymnasieskola, och tankarna på Gotland började snurra, säger Petra Ahlström och berättar om känslan första gången hon stod som vikarie i ett klassrum:
– Herregud, jag var jättenervös men det var snälla naturelever.
Maken Erik är från Vamlingbo och sedan Petra Ahlström läst in ett års pedagogik för att få behörighet som lärare gick flytten år 2017 till Storsudret.
– I februari ringde jag rektorn på Högby, och han sa att jag kunde börja på måndag, säger hon och berättar att hon fick uppskov till när höstterminen skulle börja.
I Vamlingbo har de köpt hus, bara några kilometer från Eriks föräldrahem, och att byta yrkesbana har Petra Ahlström inte ångrat.
– Att vara lärare innebär mer variation, och att inte bara sitta vid en dator är fantastiskt! Här händer det saker hela tiden och man måste utmana sig själv, säger hon och berättar att det alltid finns kollegor, men att jobbet till stora delar är fritt och upp till henne själv att forma utifrån läroplan, rektors önskemål och schema.
När Petra Ahlström kom till Högby hade skolan en turbulent tid bakom sig.
– Kollegorna var glada, absolut. Men de var rätt slutkörda, säger hon och går iväg för att förbereda dagens första lektion – i biologi om kroppens tarmfunktioner.
I personalrummet har två andra pedagoger rast. På bordet ligger lärarfackets medlemstidning, med svarta rubriker om gråtande lärare och hårt pressad personal i skolor på fastlandet. Lärarna på Högby känner inte igen sig.
– Det är en annan sak att jobba på en småskola, gemytligare och man känner kollegorna. Många av eleverna här är glada och stolta att bo här, det märkts på stämningen på skolan, säger Petra Ahlström.
Hon får medhåll av flera kollegor, som menar att lärarnas entusiasm påverkar eleverna positivt. Det har också märkts på deras studieresultat. I våras fick nio av tio elever i årskurs 9 på Högbyskolan godkänt i alla ämnen.
– Vi är glada kollegor och det smittar av sig. Elevernas resultat är väl ett bevis på det. Visst kan det vara lite stökigt, men jag tycker att vi jobbar aktivt med eleverna för att få en bra skola, säger Petra Ahlström.
Gotland behöver rekrytera ett stort antal behöriga lärare de närmaste åren, i konkurrens med kommuner i Stockholm som kan erbjuda betydligt högre löner.
– Jag sänkte min lön när jag flyttade hit. Gotland kan locka med fina stränder, men det är inte bara det folk vill ha, säger Petra Ahlström.
Sammanlagt har hon i klassrummet sex och ett halvt års högskolestudier i ryggen, motsvarande en läkarutbildning. Hade hon bott i Visby hade hon fått pendla och lägga en och en halv timme på bilresor varje dag. En tuff ekvation även för en mattelärare.
– De flesta lärarna bor här ute. När vi flyttade till Vamlingbo sögs vi in i gemenskapen och det liv jag har nu skulle jag aldrig vilja byta ut, säger hon.
Även om jobbet som lärare är fritt innebär det också ett stort ansvar: Att vara förebild som vuxen, att lära ut det som krävs, och att ta hand om eleverna och hur de mår i skolan.
Som lärare i matte, biologi, fysik, kemi och teknik har hon omkring 100 elever. Att först ha skaffat sig livserfarenhet från andra yrken, menar Petra Ahlström, har varit en fördel. För den som tröttnat på ett stillasittande jobb har skolan mycket att erbjuda, tycker hon.
– Man gör något vettigt, att ta hand om andras barn är väl det viktigaste man kan göra.
Snart närmar sig biologilektionen sitt slut och det är dags att redovisa kroppens funktioner. Att prata inför hela klassen kan elever tycka är jobbigt. Att vara tyst och lyssna på varandra kräver också koncentration.
– Sänk rösterna, det är jättepratigt här inne nu, säger Petra Ahlström innan grupperna får gå fram och presenterar vad de lärt sig.
Signe Cöster berättar om förra lektionen, och att kroppen är intressant att studera.
– Då fick vi titta i mikroskop, på våra celler. Det var jättekul, säger hon.