Elen tillbaka i Hemse – efter flera timmars avbrott

152 kunder drabbades när ett strömavbrott inträffade i Hemse på tisdagen. I samhället ligger bland annat butiken Snäusbodi, som tvingades hålla stängt på grund av avbrottet.
– Det känns tråkigt, allrahelst med så fint väder och mycket folk, säger My Duse.

Geab ansvarar över elen i Hemse.

Geab ansvarar över elen i Hemse.

Foto: Dennis Pettersson

Hemse2025-06-17 14:18

Det var vid klockan 13.30 som strömmen försvann i norra delen av Hemse samhälle. Enligt Gotlands Energi AB saknade 152 kunder el under tisdagseftermiddagen. En av kunderna som drabbades var butiken Snäusbodi.

– Det är tyst härinne och vi har stängt för tillfället, säger My Duse på Snäusbodi, strax efter klockan 14 på tisdagen.

Utan ström fungerar inte kassaapparaterna, och då finns ingen annan utväg än att stänga butiken.

– Det känns tråkigt, allrahelst med så fint väder och mycket folk, säger My Duse.

Tekniker skickades ut till platsen för att felsöka och hitta anledningen till avbrottet. Efter några timmar kunde man konstatera att ett kabelfel låg bakom strömavbrottet.

– Någonstans på markkabeln har det blivit något typ av fel, vi vet inte exakt vad som inträffat, säger Johanna Lindh, tjänsteman i beredskap på Gotlands Energi AB.

Vid 16.50 kom elen tillbaka i Hemse, tack vare att man gått runt kabelfelet.

– Vi har bakmatat strömmen, alltså matat strömmen från en annan riktig. Sedan kommer vi att leta upp exakt var felet finns och åtgärda det permanent, säger Johanna Lindh.

Delen av Hemse där elavbrottet inträffade.
Delen av Hemse där elavbrottet inträffade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!