De sÄgar rankning: "Det gÄr vÀldigt bra för Gotland"

Svenskt NÀringslivs rankning av lokala företagsklimat Àr missvisande och styrd av en annan agenda, anser den gotlÀndska entreprenören Jonas Michanek. Han nÀmner Gotlands lÄga placering i rankningen som ett exempel.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

HÄrd kritik2017-09-28 14:19

Den gotlÀndske entreprenören Jonas Michanek, numera verksam frÄn SkÄne, riktar tillsammans med Sebastian Merlöv och MÄns Adler i tvÄ debattartiklar hÄrd kritik mot Svenskt NÀringslivs rankning av lokalt företagsklimat. Artiklarna Àr publicerade pÄ nÀringslivssajten 8till5.se .

– Rapporten Ă€r undermĂ„ligt underbygd, den bygger inte pĂ„ nĂ„gon vetenskaplig grund kring företagsutveckling och företagsklimat, sĂ€ger Jonas Michanek.

Han framhÄller som stöd för sin instÀllning en analys av Svenskt NÀringslivs undersökning som Àr gjord av Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

– Hans studie Ă€r en ganska brutal sĂ„gning. Rankningen har inget med framtida nĂ€ringslivsutveckling eller företagsskapande att göra, Vlachos hittar ingen sĂ„dan korrelation över huvud taget.

Jonas Michanek tycker ocksÄ att medias sÀtt att rapportera om rankningen lÀmnar en hel del i övrigt att önska.

– Dels Ă€r det hĂ€r en kritik mot Svenskt NĂ€ringsliv, dels Ă€r det en kritik mot media som bara snappar upp och köper den hĂ€r rapporten rakt av. Den fĂ„r sjukt mycket publicitet. Det Ă€r viktigt att tĂ€nka till och vara kĂ€llkritisk.

Trion Adler, Merlöv och Michanek menar att Svenskt NÀringsliv för en politisk agenda som genomsyrar undersökningen.

– Som företagare som pĂ„ sĂ€tt och vis ska bli företrĂ€dda av Svenskt NĂ€ringsliv kĂ€nner vi att de har en sjukt enögd syn, dĂ€r man som företagare vĂ€ntas vara rabiat mot allt vad skatter heter. Det Ă€r inte vi, mĂ„nga i den nya generationens företagare ser fördelar med ett vĂ€lfĂ€rdssamhĂ€lle dĂ€r sĂ€nkta skatter inte Ă€r det viktigaste utan det finns annat som betyder mer, sĂ€ger Jonas Michanek.

Michanek tycker att företagare blir ett slagtrÀ för Svenskt NÀringsliv, och han anser att Gotland Àr ett exempel pÄ det i rankningen.

– Det tror jag absolut. Ser man pĂ„ hur Gotlands utveckling ser ut just nu företagsmĂ€ssigt sĂ„ Ă€r det en boom, det gĂ„r vĂ€ldigt bra. Jag har vĂ€ldigt svĂ„rt att se att företagsklimatet skulle vara bland de sĂ€msta i Sverige, jag har sjĂ€lv varit dĂ€r och jobbat under senaste Ă„ret och kĂ€nner inte igen mig i det. Gotland har en otrolig drive jĂ€mfört med andra mindre orter i Sverige, sĂ€ger Jonas Michanek.

Han har jobbat med projektet "HÄllbara Gotland".

– NĂ€ringslivet bubblar. Visst kan man tycka att handlĂ€ggningstiderna Ă€r lĂ„nga och att politiken Ă€r lite för lĂ„ngsam, men generellt sett tycker jag att Gotland verkar ha vĂ€ldigt nĂ€ra mellan företag och tjĂ€nstemĂ€n. Och det Ă€r sĂ„nt jag tycker man bör kolla mer pĂ„, sĂ€ger Jonas Michanek.

LÄS MER: DĂ€rför ligger Gotland Ă€nnu i bottentrĂ€sket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!