Den gotlÀndske entreprenören Jonas Michanek, numera verksam frÄn SkÄne, riktar tillsammans med Sebastian Merlöv och MÄns Adler i tvÄ debattartiklar hÄrd kritik mot Svenskt NÀringslivs rankning av lokalt företagsklimat. Artiklarna Àr publicerade pÄ nÀringslivssajten 8till5.se .
â Rapporten Ă€r undermĂ„ligt underbygd, den bygger inte pĂ„ nĂ„gon vetenskaplig grund kring företagsutveckling och företagsklimat, sĂ€ger Jonas Michanek.
Han framhÄller som stöd för sin instÀllning en analys av Svenskt NÀringslivs undersökning som Àr gjord av Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.
â Hans studie Ă€r en ganska brutal sĂ„gning. Rankningen har inget med framtida nĂ€ringslivsutveckling eller företagsskapande att göra, Vlachos hittar ingen sĂ„dan korrelation över huvud taget.
Jonas Michanek tycker ocksÄ att medias sÀtt att rapportera om rankningen lÀmnar en hel del i övrigt att önska.
â Dels Ă€r det hĂ€r en kritik mot Svenskt NĂ€ringsliv, dels Ă€r det en kritik mot media som bara snappar upp och köper den hĂ€r rapporten rakt av. Den fĂ„r sjukt mycket publicitet. Det Ă€r viktigt att tĂ€nka till och vara kĂ€llkritisk.
Trion Adler, Merlöv och Michanek menar att Svenskt NÀringsliv för en politisk agenda som genomsyrar undersökningen.
â Som företagare som pĂ„ sĂ€tt och vis ska bli företrĂ€dda av Svenskt NĂ€ringsliv kĂ€nner vi att de har en sjukt enögd syn, dĂ€r man som företagare vĂ€ntas vara rabiat mot allt vad skatter heter. Det Ă€r inte vi, mĂ„nga i den nya generationens företagare ser fördelar med ett vĂ€lfĂ€rdssamhĂ€lle dĂ€r sĂ€nkta skatter inte Ă€r det viktigaste utan det finns annat som betyder mer, sĂ€ger Jonas Michanek.
Michanek tycker att företagare blir ett slagtrÀ för Svenskt NÀringsliv, och han anser att Gotland Àr ett exempel pÄ det i rankningen.
â Det tror jag absolut. Ser man pĂ„ hur Gotlands utveckling ser ut just nu företagsmĂ€ssigt sĂ„ Ă€r det en boom, det gĂ„r vĂ€ldigt bra. Jag har vĂ€ldigt svĂ„rt att se att företagsklimatet skulle vara bland de sĂ€msta i Sverige, jag har sjĂ€lv varit dĂ€r och jobbat under senaste Ă„ret och kĂ€nner inte igen mig i det. Gotland har en otrolig drive jĂ€mfört med andra mindre orter i Sverige, sĂ€ger Jonas Michanek.
Han har jobbat med projektet "HÄllbara Gotland".
â NĂ€ringslivet bubblar. Visst kan man tycka att handlĂ€ggningstiderna Ă€r lĂ„nga och att politiken Ă€r lite för lĂ„ngsam, men generellt sett tycker jag att Gotland verkar ha vĂ€ldigt nĂ€ra mellan företag och tjĂ€nstemĂ€n. Och det Ă€r sĂ„nt jag tycker man bör kolla mer pĂ„, sĂ€ger Jonas Michanek.