I augusti skrev Helagotland.se att tekniska nämnden beslutat att Gotlandsbåten ska lägga till i färjeläge 1 när deras trafik kommer igång. Nu har Region Gotland och bolaget tillsammans kommit överens om att Gotlandsbåtens färja i stället kommer att lägga till i färjeläge 2 (se bilden) under de kommande två åren. Anledningen är färjans in- och utfart i hamnen.
– Lägger fartyget till i färjeläge 1 så blir utkörningen inte optimal alls. Där får båten ta sig in, och sedan backa ut mot den sydvästliga vinden utan bogpropellrar. Det är olämpligt och det finns risker kopplade till det. Det blir en osäker utfart helt enkelt, säger tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S).
Han säger att det blir lättare för fartyget att ta sig ut ur färjeläge 2, där det även finns en bättre klack för båten att angöra vid.
– Bilarnas av- och påkörning blir lite längre norrut i och med det här beslutet, men både hamnen och de båda rederierna tycker att det här är den bästa lösningen, säger Gardell.
Hur tror du det kommer att fungera i hamnen under sommarmånaderna då det rör sig så mycket folk där?
– Jag tror att det kan bli lite stökigt. Det gångstråk som går från den stora terminalen in mot hamnen kommer att behöva flyttas när Gotlandsbåten ligger inne, och där kan det nog bli lite stökigt. Helt optimalt är det inte, men det den absolut bästa lösningen vi kan hitta under de här åren tills kryssningskajen är klar.