Gotländsk designer i nationell utmaning

Breakit Impact Challenge vill göra näringslivet mer klimatsmart. Under 30 dagar kommer flera svenska företag att utmanas till förändring.

Maria Sabbah, grundare av Tellkiddo har antagit klimatutmaningen.

Maria Sabbah, grundare av Tellkiddo har antagit klimatutmaningen.

Foto: Emma Jönsson Dysell

HÅLLBART2019-04-28 17:11

Breakit Impact Challenge är en digital utmaning med syfte att göra det svenska näringslivet klimatneutralt. Under en månad kommer de företag som deltar att passera fem utbildningssteg. Samtidigt får de även uppdrag som ska göra deras företagande mer hållbart. På Gotland är det i nuläget bara inredningsföretaget Tellkiddo som har tackat ja till att vara med.

– Det kändes självklart. Vi behöver ta ansvar för nästa generation. Alla kan inte göra allt men vi alla kan göra något, säger ägaren och designern Maria Sabbah.

Tillsammans med maken grundade hon Tellkiddo år 2014. Maria Sabbah berättar att de redan från start har arbetat aktivt med klimatfrågor. Bland annat i deras val av material samt av transporter. Men även om hon anser att de har kommit en god bit på vägen tror hon att utmaningen kan få dem att utvecklas ytterligare.

– Jag tror att vi kommer göra fynd när vi börjar gräva. Det finns alltid mer man kan göra, säger hon.

Fram till den 6 maj är det öppet för registrering till Breakit Impact Challenge, som sedan drar igång direkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!