Vi gotlänningar passerar ofta genom Nynäshamn utan att stanna till. Samtidigt är det kanske vår närmaste grannkommun, sett till den vältrafikerade färjeförbindelsen.
Och det är inte bara båtarna och närheten till Östersjön vi har gemensamt. Nynäsborna pratar även de mycket om relationen till huvudstaden – vi kan ju alla komma att ingå i samma storregion om några år.
Invigningen av nya väg 73, in till just Stockholm, var en stor händelse.
– Det finns många människor som pendlar, åt båda hållen, säger den socialdemokratiske lokalpolitikern Anna Ljungdell.
2005 var ett tungt år på flera håll. Då lades P18 ner på Gotland; i Nynäshamn försvann både Musköbasen och LM Ericsson det året.
– Ungefär vart femte arbetstillfälle försvann då och det handlar också om bygdens identitet. Men tillväxten har blivit bättre de senaste åren, säger Anna Ljungdell.
Ett fokus på tillväxt finns alltså även där, liksom på skolan och på olika byggprojekt. Åsikterna i kommunfullmäktige kan dock bli fler, då de 27 500 invånarna representeras av hela tio olika politiska partier.
– Det går ju alltid att hitta saker att bråka om, men jag tycker vi brukar vara hyfsat överens om åt vilket håll kommunen ska gå, säger Anna Ljungdell, som är kommunstyrelsens ordförande sedan sex år tillbaka.
När regionstyrelsen på Gotland hade sitt senaste sammanträde, yttrades ord som ”larv” och ”sandlådenivå”. Det är inte ett tonläge Anna Ljungdell känner igen.
– Nej, jag tycker debatten här är hyfsad och hålls på en politisk nivå.
Men intresset och frågorna finns där, bland folk i allmänhet.
– Nynäshamnarna också är engagerade och där spelar det nog roll att vi har en lokaltidning kvar. Det kan vara jobbigt ibland och tar mycket tid, när folk har frågor, men det är bara positivt att de bryr sig.
Liksom på flera håll runt Östersjön är hamnen viktig. Ett vanligt samtalsämne är den kommande godshamnen på Norviksudden i Nynäshamn, som Mark- och miljööverdomstolen sade ja till i höstas. Den lokala naturskyddsföreningen är bekymrad över miljöförstöring, men det finns också de som jublade över beskedet.
– Jag tycker det är viktigt att hamnen blir av och jag tror 75 procent av partierna här är positiva. Det blir en viktig knutpunkt för handel, invid hamnen ska en industripark byggas som kan ge 1 000-3 000 nya jobb, säger Anna Ljungdell.
Påverkar det här Gotlandstrafiken?
– Den hamn vi har i dag är ganska trång och nu kan vi flytta fler av godsfartygen till nya hamnen, så det blir mer plats.
Gotlandstrafiken, ja, den tydligaste länken. Enligt flera personer GT pratar med på stan i Nynäshamn, är det gott om gotlänningar som blivit kvar där.
Än mer flyttning sker åt andra hållet; Anna Ljungdell berättar att Gotland är en av få platser de har negativt flyttnetto gentemot.
– För mig är banden väldigt starka, många har släkt på båda sidor eller kanske ett sommarhus på Gotland. Jag åker gärna dit på semester och har flera vänner där.
Partikamraterna på Gotland har hon besökt och berättat om lyckade Nynäshamnsprojekt med sommarjobb för yngre, eller hur de lyckats erbjuda väldigt många deltidsjobbande en heltidstjänst i stället.
En stor skillnad mellan platserna är dock att grannkommunen gjorde ett plusresultat på 100 miljoner kronor i fjol. Det kan vi vara avundsjuka på – men de kanske är sotis över andra saker?
– Ja, som Gotlands fantastiska kulturmiljö. Och matkulturen, vi har en också och vi jobbar på den, men varumärket är inte lika starkt som ert, erkänner Anna Ljungdell.