KARTA: Här sker cykelolyckorna på Gotland

Under en 15-årsperiod har 303 cykelolyckor med personskador rapporterats i Visby. Dock sjunker antalet olyckor medan cyklisterna blir fler och fler.

Jenny Hederstedt vid polisen menar att cyklister överlag behöver bättra sig då de ofta cyklar för fort vid övergångsställen.

Jenny Hederstedt vid polisen menar att cyklister överlag behöver bättra sig då de ofta cyklar för fort vid övergångsställen.

Foto: Magnus Ihreskog/Arkiv

GRAFIK (GT)2017-04-18 11:46

I Region Gotlands dokument ”Cykelplan Gotland 2015–2025” presenteras samtliga rapporterade cykelolyckor med personskador i centrala Visby för de senaste femton åren.

Drygt 300 innebär en var femte dag.

För perioden 2010–2015 var 61 procent singelolyckor och 25 procent orsakade av kollision med bil.

De flesta rapporterade olyckorna har skett längs huvudcykelnätet, inte sällan vid en passage eller korsning.

En stor koncentration ses till Visbys centrala delar, som Östercentrum och vid Söderport. Ytterligare en ansamling punkter på kartan kan noteras i absolut närhet till lasarettet.

Merparten av olyckorna, två tredjedelar, har slutat med lindriga skador. En person har under perioden avlidit i följderna av en olycka med cykel.

Oavsett vilket är det alltid de oskyddade personerna i trafiken som riskerar att råka mest illa ut.

Jenny Hederstedt är yttre befäl vid polisen på Gotland:

– Det är många som ska samsas. Det handlar om att ta det lugnt, söka ögonkontakt och visa hänsyn, säger hon.

Även om det gäller att visa hänsyn finns det regler som styr vid ett obevakat övergångsställe:

• Fotgängare som ska korsa på övergångsstället har företräde, såväl bilister som cyklister ska alltså stanna.

• Cyklist som ska korsa gatan har inte företräde, såvida denne inte kliver av cykeln och leder den och därmed räknas som fotgängare.

Är det dock en cykelöverfart, vilken markeras i gatan med vita kvadrater intill de vita strecken, har cyklisten företräde.

Jenny Hederstedt trycker flera gånger på vikten av samspel och uppmärksamhet. Det ökande mobilpratandet och mobilsurfandet är därför en uppenbar riskfaktor i trafiken, menar hon.

– Man ser såväl fotgängare som cyklister och bilister hålla på med sina telefoner, det tar så klart bort fokus.

Med din erfarenhet som polis, hur anser du att disciplinen bland gotlänningarna är vid obevakade övergångsställen?

– Det är framför allt cyklisterna som behöver bättra sig. De kommer fort, är svåra att se och anser ofta att de har företräde, vilket de alltså inte har.

Denna olycksstatistik ska dock ses i ljuset av mängden cyklister. Från 2008 till 2015 hade antalet cykelpassager vid fyra mätpunkter i Visby, maj till augusti, nästan dubblerats. Från drygt 150 000 till knappt 300 000.

Målet för visionsarbetet inom ramen för Cykelplan Gotland är en säkrare miljö för cyklister.

Farliga överfarter och korsningar ska byggas bort, belysning förstärkas och hastighetsgränser för motortrafiken justeras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om