(GT)
När något inträffar i eller kring bostaden som behöver akut utryckning, oavsett tid på dygnet eller dag i veckan, kan hyresgästerna i Gotlandshem ringa bostadsbolagets fastighetsjour. Det gäller fel som inte kan hanteras genom en vanlig felanmälan utan måste hanteras akut – till exempel händelser som kan innebära fara för fastighet eller person.
De vanligaste orsakerna är stopp i avlopp, elfel och vattenläckor. Även vid störningsfrågor och andra sociala problemfrågor rycker man ut kvällar och helger, då kallas det flr trygghetsjour även om larmnumret är detsamma.
Under de två senaste åren har fastighetsjouren haft en kraftig ökning av antalet utryckningar, cirka 50 procent under 2014 jämfört med året innan.
– Vi ser inte att det minskat under 2015. Vi har därför gjort en överenskommelse med hyresgästföreningen att börja ta betalt från 1 januari 2016 för sådana utryckningar som inte har med fastighetsrelaterade frågor att göra. Exempelvis folk som låst sig ute, säger Staffan Thurgren, vd på Gotlandshem.
Under 2014 gjorde fastighetsjouren 234 utryckningar för låsöppning och den vanligaste orsaken berodde på att hyresgästen låst sig ute eller råkat kasta nycklarna – eller mobiltelefonen – i soporna. Det här anser det kommunala bostadsbolaget alltså att hyresgästen ska betala för i framtiden. En upplåsning kostar 700 kronor förutsatt att det finns en extranyckel i tuben. Om inte så får hyresgästen ta ställning till om låset ska borras upp – och då blir kostnaden för borrning och låsbyte drygt 1 400 kronor.