Gotlandsbåten valde under bolagsstämman i fjol att skriva ned aktievärdet från 22 miljoner till 500 000 kronor. I höstas fick man in 13 miljoner kronor genom en nyemission från några av de 181 aktieägare som valt att gå in i bolaget. Därefter skulle man vid årsskiftet gå ut med ytterligare en nyemission, något som hittills inte gjorts. Anledningen är att bolaget kraftigt dragit ned på sina kostnader. Exempelvis är vd Ralph Axelson oavlönad och betalar själv flertalet av sina resor.
I juli ska nästa bolagsstämma hållas, och då blir bolagets årsredovisning offentlig. Det är oklart om bolaget kommer bli publikt, eftersom det för tillfället inte finns fler än 200 aktieägare.
Men trots motgångarna finns inga planer på att ge upp.
– Vi är ett gäng som lagt otroligt mycket tid för att det här ska komma i land. Jag och Nils Nordenbrink (aktiv i bolaget) började med det här projektet redan 2005. Vi ser det som ett uppdrag att få det här i hamn, säger Pigge Werkelin.
– Jag är övertygad om Gotland ska utvecklas, då är det besöksnäringen som behöver utvecklas ytterligare.
Aktierna är inte värda lika mycket som tidigare. Men bolagets ordförande Stefan Daun säger att aktieägarna inte ska se sina satsade pengar som förlorade.
– De har inte förlorat sina pengar. Om vi kommer igång enligt den plan vi har, då kommer aktievärdet troligen att öka, säger Stefan Daun.
Vad som händer om det inte blir trafik är däremot oklart. Det finns inga beslut om hur eller om aktieägarna ska få tillbaka sitt satsade kapital om det inte skulle bli någon trafik alls.
Gotlandsbåten har också stora fordringar på den grekiska redare som äger båten som skulle kommit förra året, men som aldrig dök upp. Hur stora fordringarna är, och vilken plan som finns för att få igen pengarna vill bolaget inte kommentera.
Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson har tidigare uttalat sig om att bolagets målsättning varit att lämna besked om framtiden under våren 2015. Nu har man satt upp som mål att lämna besked senast i september.
– Vi jobbar med flera båtar. Om vi hade haft en båt hade ingen varit gladare än jag. Ska man lyckas i saker och ting är det bara hårt arbete som gäller. I bland måste man också ha tajming och tur, säger Ralph Axelson.
I september kommer också Allmänna reklamationsnämnden att ta upp ärendet om Gotlandsbåten, och om de som drabbades av förra årets inställda trafik har rätt till ersättning. En fällning där kan bli mycket kännbar för Gotlandsbåten, även om ARN:s beslut bara är en rekommendation.
Ralph Axelson säger att man har en plan för hur man ska hantera ett eventuellt köp av fartyg.
– När vi har något konkret på bordet hanterar vi allt i det läget, säger han på frågan om man ska ta lån eller ta in riskkapital i bolaget.
Pigge Werkelin säger att det inte finns tankar på om vad som skulle hända om man inte skulle komma igång. Målet är enbart att komma i trafik.
– Vi har gått in som ett lag som ska vinna sin match. Vi har inte pratat om vad som skulle hända om vi inte kommer igång. Ralph var precis rätt person att få in. Han har så mycket energi och när man jobbar med den här typen av projekt, då måste man ha människor som brinner för det, säger Pigge Werkelin.