– Vi följer ARN:s rekommendationer, säger Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson.
Enligt Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer som beslutades den 18 mars ska Gotlandsbåten ersätta de kunder som kan visa kvitton på att de drabbades av merkostnader för att de fick välja andra resesätt eller tvingades avboka exempelvis hyrda stugor.
När beslutet kom kunde Ralph Axelson inte säga hur man skulle ställa sig till rekommendationen, inte förrän bolagets expertis tittat på beslutet.
– Det känns skönt att vi nu följer ARN:s beslut, det är så vi vill jobba, säger Ralph Axelson.
Hur mycket pengar i ersättning det handlar om vill Ralph Axelson inte kommentera i nuläget. Han har tidigare sagt till Helagotland.se sagt att det kan röra sig om mellan 30 000 till 50 000 kronor, men att det är svårt att veta.
Cirka 80 procent av de företag som fälls av ARN väljer att följa rekommendationerna. Företag som inte följer rekommendationerna riskerar att hamna på Råd & röns svarta lista.