"Ärendet är juridiskt komplicerat"

Det är över fem månader sedan som Gotlandsbåtens ärende var uppe i ARN.Bolagets vd Ralph Axelson är besviken över nämndens långa handläggningstid.

Gotlandsbåtens vd Ralph Axelsson.

Gotlandsbåtens vd Ralph Axelsson.

Foto: Tobias Wallström

GOTLANDSBÅTEN I ARN2016-02-20 08:30

Konsumentombudsmannen, KO, valde att driva en grupptalan mot Gotlandsbåten i ARN. Nämnden tog upp ärendet 14 september i fjol och bolaget trodde på ett snabbt svar i frågan. Men över fem månader senare har bolaget ännu inte fått något besked.

– För alla inblandade finns det ingen nytta i att dra ut på det här tidsmässigt, säger Ralph Axelson, vd Gotlandsbåten.

LÄS: Nu tar ARN om beslut om tvisten

Även Gotlandsbåtens advokat Jonas Thyberg är förvånad över handläggningstiden. Han har även suttit med och avgjort andra ärenden i ARN.

– Jag tycker det är märkligt att det tar så lång tid, säger han.

ARN:s ordförande Britta Ahnmé Kågerman beklagar den långa handläggningstiden.

– Det här ärendet är väldigt juridiskt komplicerat. Därför har det tagit tid, säger hon.

Vad säger du om att bolaget tycker det tagit så lång tid?

– Jag tycker det är tråkigt att det tagit så lång tid. Och det har tagit ovanligt lång tid, säger Britta Ahnmé Kågerman.

I mitten av mars är det ett halvår sedan ärendet var uppe i nämnden. När kommer ett besked från ARN?

– Jag hoppas att vi ska kunna meddela något inom en månad, säger Britta Ahnmé Kågerman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om