Konsumentombudsmannen, KO, valde att driva en grupptalan mot Gotlandsbåten i ARN. Nämnden tog upp ärendet 14 september i fjol och bolaget trodde på ett snabbt svar i frågan. Men över fem månader senare har bolaget ännu inte fått något besked.
– För alla inblandade finns det ingen nytta i att dra ut på det här tidsmässigt, säger Ralph Axelson, vd Gotlandsbåten.
LÄS: Nu tar ARN om beslut om tvisten
Även Gotlandsbåtens advokat Jonas Thyberg är förvånad över handläggningstiden. Han har även suttit med och avgjort andra ärenden i ARN.
– Jag tycker det är märkligt att det tar så lång tid, säger han.
ARN:s ordförande Britta Ahnmé Kågerman beklagar den långa handläggningstiden.
– Det här ärendet är väldigt juridiskt komplicerat. Därför har det tagit tid, säger hon.
Vad säger du om att bolaget tycker det tagit så lång tid?
– Jag tycker det är tråkigt att det tagit så lång tid. Och det har tagit ovanligt lång tid, säger Britta Ahnmé Kågerman.
I mitten av mars är det ett halvår sedan ärendet var uppe i nämnden. När kommer ett besked från ARN?
– Jag hoppas att vi ska kunna meddela något inom en månad, säger Britta Ahnmé Kågerman.