Efter Warfsholms konkursbesked i mitten av november vÀcktes mÄngas tankar om hur svÄrt det kan vara att fÄ ekonomi och stabilitet i hotell- och restaurangverksamhet utanför Visby.
En av dem som nyligen lÀmnat Visbys lite tryggare krogliv för att satsa utanför stan Àr Henrik Fredmark, som sedan i vÄras drivit, och sedan augusti Àger ToftagÄrden i Tofta tillsammans med Cecilia Werkelin.
Hittills har de fÄtt verksamheten att gÄ runt.
â Jag tycker att vi har haft en bra start, och det Ă€r alltid tacksamt att börja med en sommar. Hade man börjat i september hade man nog tvivlat, sĂ€ger Henrik Fredmark.
För i september har de flesta av turisterna rest hem, Àven om nÄgra sommargotlÀnningar hÄller sig kvar en stund till. Men det Àr ÀndÄ dÄ som lÄgsÀsongspusslet börjar och man fÄr anpassa verksamheten för att överleva.
â KvĂ€llarna Ă€r det som blir tufft nĂ€r det blir lĂ„gsĂ€song. DĂ„ Ă€r det i princip de som bor pĂ„ orten som kan komma. Det Ă€r lite lĂ„ngt att Ă„ka frĂ„n Visby bara för att Ă€ta middag, sĂ€ger Henrik Fredmark.
Henrik drev restaurang Bolaget i Visby i tretton Är tillsammans med Johan Strömberg och Eva Toivonen innan de sÄlde restaurangen i april i Är. En stor skillnad han mÀrkt mellan Visby och Tofta Àr möjligheten att erbjuda luncher under veckodagarna.
â Hösten Ă€r inte sĂ„ rolig i Visby heller alla dagar. Men att köra vardagar gĂ„r inte under lĂ„gsĂ€song hĂ€r ute pĂ„ landet. Och att ha luncher, det har man inte rĂ„d med. Om du har 30 lunchgĂ€ster och tar en hundring, dĂ„ fĂ„r du in 3 000 kronor. Med rĂ„varukostnader pĂ„ 25 procent och tvĂ„ personal i minst fyra timmar sĂ„ hĂ€mtar man inte hem det Ă€ven om man vill.
Vill man som krögare behÄlla personal Äret runt, men ÀndÄ överleva ekonomiskt, Àr balansen svÄr. I ett facebookinlÀgg om att driva krog pÄ landet, efter Warfsholms konkurs, skrev Henrik bland annat:
"Varje felbeslut som görs lÄgsÀsong kostar kanske tvÄ eller tre lönsamma dagar pÄ sommaren."
â För att kunna hĂ„lla en bas med personal sĂ„ mĂ„ste man ta alla möjligheter som finns, men man fĂ„r inte vara dumdristig och köra nĂ€r det inte har bĂ€rkraft, Ă„tminstone inte under för lĂ„nga perioder. Man vill ju göra tusen saker och önskar ju att man kunde göra allt pĂ„ en gĂ„ng, men det Ă€r en budget som inte fungerar, sĂ€ger Henrik Fredmark.