Under vecka 48 pågår den så kallade Black week-rean. Enligt branschorganisationen Svensk handels undersökning planerar sex av tio svenskar att göra något rabatterat inköp dessa dagar och försäljningens spås stiga från fjolårets 8,7 miljarder kronor till 9,7 miljarder i år – på bara några dagar, alltså.
Men samtidigt varnar experten och sparekonomen Sharon Lavie för att "falska reor", dolda avgifter och rena bluffar duggar tätt under denna så kallade "handelshögtid".
Här är hennes checklista, för dig som vill undvika att bli lurad:
- Falska reor och manipulerade priser
Många e-handlare höjer priserna strax innan "rean" för att sedan "sänka" dem, så att det ser ut som en större rabatt än vad det faktiskt är. Kontrollera varans historiska pris via prisjämförelsesajter som Prisjakt, så att du kan se om rabatten är genuin. - Oseriösa webbshoppar och bedragare
Falska e-butiker som ser seriösa ut kan dyka upp inför en rea och locka med extremt låga priser. Dessa butiker tar ofta betalt utan att leverera någon vara. Kolla registrering och omdömen. - Aggressiv marknadsföring och ”begränsat antal-trick”
Vissa butiker använder taktik som ”begränsat antal kvar!” eller nedräkningar för att få dig att tro att du måste köpa direkt för att inte missa erbjudandet. Det här skapar stressköp, som kan leda till ogenomtänkta beslut. - Betalningsmetoder och kreditköp
Under rean erbjuds ofta betalning med avbetalning eller köp nu, betala senare-alternativ, som kan vara lockande men som också kan leda till ökade skulder och dolda avgifter om de inte hanteras försiktigt. - Långa leveranstider och dolda dropshippingföretag
Många produkter säljs av dropshippingföretag som inte har produkterna i lager utan skickar dem från leverantörer, ofta i Kina. Detta leder ofta till långa leveranstider och risk för att produkterna inte håller förväntad kvalitet. Kontrollera leveransinformation och om produkten ska skickas från ett land utanför EU. - Oklara retur och reklamationsvillkor
Handlar du från ett land som ligger utanför EU gäller inte ångerrätten på samma sätt som i Sverige och det kan vara svårt att både returnera och reklamera om något blir fel. I många fall behöver du som konsument betala returfrakten själv. - Dolda avgifter för frakt och tull
Produkter som skickas från länder utanför EU kan drabbas av extra avgifter, inklusive tull och moms. Vissa e-butiker anger inte dessa avgifter alls eller väldigt sent i köpprocessen, vilket kan leda till oväntade kostnader. - Begränsad information om produkten
Många Black Friday-erbjudanden inkluderar virala produkter som är populära på sociala medier men som kan ha bristfällig information. Det kan handla om mått och storlekar, kvalité och hållbarhet.