Stort intresse för färjeuppror

I mediebruset kring Almedalsveckan lyckades färjeupproret sno utrymme även i riksmedierna.-Upproret har verkligen haft stort genomslag i redaktionell media med över 140 omnämnande runt om i Sverige de två senaste veckorna, säger Peter Buregård Nordenansvarig för affärsutveckling på Meltwater.

Färjeupproret. 7 000 samlades på Holmen i hamnen och krävde lägre färjepriser. Händelsen fick stort genombrott i riksmedia under Almedalsveckan.Arkivfoto: Rolf Jönsson

Färjeupproret. 7 000 samlades på Holmen i hamnen och krävde lägre färjepriser. Händelsen fick stort genombrott i riksmedia under Almedalsveckan.Arkivfoto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland/fastland2012-07-09 04:00

Almedalsveckan, Visby och Gotland fick mer uppmärksamhet i svenska medier i år än förra året, det framgår av en undersökning som företaget Meltwater gjort på uppdrag av GA. Även om Almedalsveckan inte avslutades förrän i går kunde man redan då se att publicitetsrekordet var slaget med råge.

-  Det skrivs fortfarande i dag söndag, så redan nu kan vi se en positiv utveckling på uppmärksamheten för Gotland i media, säger Peter Buregård.


Namninsamling
Bland Almedalsveckans tusen arrangörer gäller det att sticka ut för att få plats i de redaktionella medierna. Det var något som färjeupproret, med sin demonstration och namninsamling, lyckades ganska bra med. Vecka 26, alltså den vecka som demonstration ägde rum, omnämndes färjeupproret fler gånger i redaktionella medier än vad Region Gotland gjorde.

-Det känns ju jättebra, säger Gunnar Bendelin, en av företrädarna för upproret, som själv nämnts 34 gånger i svenska medier de två senaste veckorna.

Hade ni förväntat er så mycket uppmärksamhet?

- Ja, alla förväntningar är i princip uppfyllda. Vi har nått ut maximalt, säger han, men tillägger att han hade önskat lite mer uppmärksamhet från politikerhåll.


Ovärderligt
PR- och eventkonsulten Carolina Kallum har tidigare arbetat med Almedalsveckan och den medieexponering som Visby får är enligt henne ovärderlig.

- Alla gånger Gotland nämns betyder oerhört mycket. Det är nästan omöjligt att uppskatta, säger hon.

Mediepubliciteten kring Almedalsveckan ökade i år, men det är inget som är självklart, menar Carolina Kallum.

- Vi ska vara försiktiga med att bara säga att det ökar och ökar. Vi ska inte ta det för givet, säger hon.

Även om Gotland, genom Almedalsveckan, får en gratis reklamplats i alla stora riksmedier så tycker Carolina Kallum att de frågor som berör Gotland bör lyftas.


700 journalister
- Det finns en oerhörd potential och vi är ganska dåliga på att utnyttja möjligheterna, säger hon.

Med över 700 journalister på plats borde gotlänningarnas frågor kunna synas ännu mer.

- Vi borde bestämma redan på hösten vilka frågor vi vill få ut och sedan samla journalister. Jag vill att man släpper fokus på alla de här mingelbilderna i kvällstidningarna, avslutar Carolina Kallum.

Antalet omnämnanden i redaktionella, digitala medier.

Almedalen nämndes under vecka 27 4 082 gånger. Förra året var motsvarande siffra 3 339.

Gotland nämndes under vecka 27 2 004 gånger. Förra året var motsvarande siffra 1 641.

De ord som oftast sätts i samband med Almedalen är: Sverige, Visby och Gotland. Efter det kommer de olika partiledarna.

Källa: Meltwater

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om