I nätverket finns omkring 1 500 livsmedelsföretagare, som genom sin skrivelse hoppas på en förbättring. Som läget är i dag finns det för många rapporter om brister i kommunikation, orättvisor och okunnigt bemötande.
En förklaring till bristerna i kommunikationen är stress och tidspress. Bland företagarna finns det en irritation över att man årligen måste betala en inspektionsavgift, även om inspektörerna inte hinner med ett besök. När inte årliga besök görs får företaget inte möjlighet att hamna i en lägre riskklass, och därmed få lägre avgift.
Förslag
I skrivelsen finns en rad förslag till förbättringar. Man vill ha bättre utbildade inspektörer som specialiserat sig och arbetar branschvis. Inspektörerna kan även behöva mentorer för att få stöd av mer erfarna kollegor.
Goda exempel måste lyftas fram. Kommuner med väl fungerande rutiner behöver uppmärksammas. Nätverket efterlyser även en styrning på nationell nivå, så att man får enhetliga bedömningar över hela landet.
Nätverket tycker att livsmedelslagen är skriven för större företag, och man anser därför att inspektörernas förståelse för småskalig verksamhet behöver öka. Bland dem som undertecknat skrivelsen finns Riina Noodapera vid Hushållningssällskapet på Gotland.