Wolfgang Brunner på utbildningsfestival

Solbergaläraren Wolfgang Brunner representerar Sverige på en stor festival för naturvetenskaplig undervisning i Frankrike.
Här kommer han bland annat att presentera modeller som han själv arbetat fram för att åskådliggöra komplicerade sammanhang för elever.

Gotland2007-03-28 06:00
En klass på Solbergaskolan jobbar just nu med sina drömhus. Här får de arbeta fram egna lösningar för hur huset ska försörjas med el, värme och vatten på ett miljövänligt sätt. Drömhuset är den senaste i raden undervisningsmodeller som arbetats fram av Solbergaläraren Wolfgang Brunner. Redan 1983 uppfann han den lufttäta flaska som fungerar som ett slutet ekosystem och den idén har anammats flitigt av skolor på Gotland och i övriga Sverige, men också i många andra delar av världen.
- Flaskan har verkligen spritt sig över världen för den är så användbar. Den kan användas för att beskriva både enkla och komplicerade sammanhang och jag har själv använt den både på förskolor och universitet, berättar Wolfgang Brunner.

Storskaliga sammanhang
Gemensamt för Wolfgang Brunners idéer är att de med hjälp av små modeller beskriver de stora storskaliga sammanhangen för eleverna.
Det har blivit särskilt viktigt i dag, när världen ställs inför de utmaningar som växthuseffekten och klimatförändringarna för med sig.
- De ställer nya krav. Vi måste hitta sätt att få folk att förstå sammanhangen, säger Wolfgang Brunner.
När 600 naturvetenskapslärare från hela Europa samlas i Grenoble i Frankrike i början av april kommer Wolfgang Brunner att vara på plats för att presentera sina undervisningsmodeller. Förutom flaskan och drömhuset berättar han också om "rymdresan" där eleverna som ett examensarbete får redogöra för vad man behöver för att bygga upp ett uthålligt samhälle någon annanstans i världen och därmed använda kunskaper från både NO och SO
Festivalen "Science on stage" i Grenoble arrangeras av EU.
Här ska Sverige representeras av åtta lärare och de kommer alla att berätta om sina egna idéer för hur naturvetenskapsundervisningen kan utvecklas, men också uppmärksamma både Linne och Christer Fuglesang
Wolfgang Brunner tror att svenska lärare har mycket att förmedla till kolleger i andra europeiska länder.
- Vi ligger i framkant när det handlar om att arbeta tematiskt och målstyrt och det vill vi visa exempel på. I många andra länder har man en mycket mer detaljstyrd läroplan och där håller man fortfarande strikt fast vid ämnesutbildningen. Då är det svårt att arbeta med frågor som går över flera ämnesområden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om