Wisby Strand tappar kunder
Gotland förlorar miljoner kronor när Wisby Strand förlorar mötesbokningar.Det hävdar Niklas Sjöblom, vd för Wisby Strand, efter att ha förlorat en stor bokning i april 2010.- Det är på grund av den rådande hotellsituationen som man bokar av och väljer en annan plats för sitt möte. Det är helt enkelt för dyrt med boendet på Gotland, säger han.
- Enligt beställarens uppgifter var logipriserna i snitt 400 kronor högre per person och natt här i Visby. Det skulle innebära en merkostnad för login på drygt 600 000 kronor, säger Niklas Sjöblom.
För Gotlands och besöksnäringens del på ön innebär det ett intäktsbortall på närmare fyra miljoner, enligt Sjöblom.
- Man räknar med att varje besökare tillför Gotland 2 500 kronor per dygn och person. Det blir en hel del pengar.
Reagerade på priserna
I måndags var en av landets största mötesarrangörer i Visby för att planera ett ännu mer omfattande möte under 2010. Även denna arrangör reagerade mycket starkt på de av hotellen angivna priserna. I detta fall uppger de att priserna på hotellrummen är 500-800 kronor högre än på andra orter där föreningen genomfört sina kongresser. Det handlar om fyrstjärniga hotell i städer som Norrköping, Linköping, Örebro och Västerås.
- Där ligger kostnaden på mellan 795 och 1 200 kronor mot, i Visby 1 895 kronor per natt. Det skiljer alltså 400-500 kronor per person och på 500 personer blir det en hel del pengar. Röda Korset, till exempel, hade bestämt sig för Visby men när det handlade om en miljon kronor i merkostnad för 800 deltagare så valde de en annan ort.
Niklas Sjöblom säger att man inte reagerar på resorna och mertiden när det gäller att välja Gotland. Det är helt enkelt priserna på boendet som avgör var man lägger sitt möte. Brist på antal rum och standarden är andra faktorer som avgör.
- Det finns potential under tre kvartal om året men det faller alltid på login. Vi måste utöka tillgången och få större konkurrens. Vi lägger ner mycket tid och pengar i förhandlingarna och det känns motigt när det alltid handlar om boendet, säger Niklas Sjöblom.
"Känner maktlöshet"
- Självklart känner vi en maktlöshet och uppgivenhet och man frågar sig om besöksnäringen verkligen vill ha Wisby Strand och om man ser det som en affärsmöjlighet.
Lena Lloyd, chef på Strand Hotell i Visby är tveksam till att kommentera uppgifterna eftersom hon inte är insatt i vilka bokningar det gäller.
- Vi är alltid öppna för dialog och försöker vara tillmötesgående och ge ett vettigt pris, säger hon.
- Vi följer konjunkturen och har bara gjort en marginell höjning i år. För 2010 har vi ännu inte fastställt priserna. Vi avvaktar med detta ännu ett tag för att se vart konjunkturen lutar.
Inte heller Malin Amér, Wisby Hotel, vill kommentera uppgifterna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!