Wisby Strand tappar kunder
Gotland förlorar miljoner kronor nÀr Wisby Strand förlorar mötesbokningar.Det hÀvdar Niklas Sjöblom, vd för Wisby Strand, efter att ha förlorat en stor bokning i april 2010.- Det Àr pÄ grund av den rÄdande hotellsituationen som man bokar av och vÀljer en annan plats för sitt möte. Det Àr helt enkelt för dyrt med boendet pÄ Gotland, sÀger han.
- Enligt bestÀllarens uppgifter var logipriserna i snitt 400 kronor högre per person och natt hÀr i Visby. Det skulle innebÀra en merkostnad för login pÄ drygt 600 000 kronor, sÀger Niklas Sjöblom.
För Gotlands och besöksnÀringens del pÄ ön innebÀr det ett intÀktsbortall pÄ nÀrmare fyra miljoner, enligt Sjöblom.
- Man rÀknar med att varje besökare tillför Gotland 2 500 kronor per dygn och person. Det blir en hel del pengar.
Reagerade pÄ priserna
I mĂ„ndags var en av landets största mötesarrangörer i Visby för att planera ett Ă€nnu mer omfattande möte under 2010. Ăven denna arrangör reagerade mycket starkt pĂ„ de av hotellen angivna priserna. I detta fall uppger de att priserna pĂ„ hotellrummen Ă€r 500-800 kronor högre Ă€n pĂ„ andra orter dĂ€r föreningen genomfört sina kongresser. Det handlar om fyrstjĂ€rniga hotell i stĂ€der som Norrköping, Linköping, Ărebro och VĂ€sterĂ„s.
- DÀr ligger kostnaden pÄ mellan 795 och 1 200 kronor mot, i Visby 1 895 kronor per natt. Det skiljer alltsÄ 400-500 kronor per person och pÄ 500 personer blir det en hel del pengar. Röda Korset, till exempel, hade bestÀmt sig för Visby men nÀr det handlade om en miljon kronor i merkostnad för 800 deltagare sÄ valde de en annan ort.
Niklas Sjöblom sÀger att man inte reagerar pÄ resorna och mertiden nÀr det gÀller att vÀlja Gotland. Det Àr helt enkelt priserna pÄ boendet som avgör var man lÀgger sitt möte. Brist pÄ antal rum och standarden Àr andra faktorer som avgör.
- Det finns potential under tre kvartal om Äret men det faller alltid pÄ login. Vi mÄste utöka tillgÄngen och fÄ större konkurrens. Vi lÀgger ner mycket tid och pengar i förhandlingarna och det kÀnns motigt nÀr det alltid handlar om boendet, sÀger Niklas Sjöblom.
"KÀnner maktlöshet"
- SjÀlvklart kÀnner vi en maktlöshet och uppgivenhet och man frÄgar sig om besöksnÀringen verkligen vill ha Wisby Strand och om man ser det som en affÀrsmöjlighet.
Lena Lloyd, chef pÄ Strand Hotell i Visby Àr tveksam till att kommentera uppgifterna eftersom hon inte Àr insatt i vilka bokningar det gÀller.
- Vi Àr alltid öppna för dialog och försöker vara tillmötesgÄende och ge ett vettigt pris, sÀger hon.
- Vi följer konjunkturen och har bara gjort en marginell höjning i Är. För 2010 har vi Ànnu inte faststÀllt priserna. Vi avvaktar med detta Ànnu ett tag för att se vart konjunkturen lutar.
Inte heller Malin Amér, Wisby Hotel, vill kommentera uppgifterna.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!