Visste du det hÀr om vanliga reflexer?

Dags att ta fram reflexerna och fixa cykellyset. Det vet vi ju, egentligen. Men det finns mer att tÀnka pÄ och kÀnna till kring det dÀr, visar det sig.

Cyklisten utan lyse kanske SER bra, Àven i skymningen, men hen SYNS inte lika bra, ur en bilförares perspektiv.

Cyklisten utan lyse kanske SER bra, Àven i skymningen, men hen SYNS inte lika bra, ur en bilförares perspektiv.

Foto: Julian Stratenschulte

Gotland2023-10-12 11:25

Ni som Àr trogna lÀsare kanske tÀnker att "jaha, var det dags för den Ärliga reflexartikeln nu". Precis sÄ Àr det faktiskt.

Det Ă€r den dĂ€r tiden pĂ„ Ă„ret, dĂ„ vi fotgĂ€ngare och cyklister tycker att vi ser ganska bra, Ă€ven pĂ„ kvĂ€llarna – och dĂ€rför syns vi förstĂ„s ocksĂ„, eller hur? Nej, det Ă€r ju det.

– Det Ă€r lurigast vid gryning och skymning, vi ser och tror dĂ„ att vi Ă€ven syns, men en mörkklĂ€dd person kan i sjĂ€lva verket helt försvinna mot nĂ„gra mörka trĂ€d i bakgrunden, sĂ€ger Anna Rönnle pĂ„ den oberoende trafiksĂ€kerhetsorganisationen Atentis.

undefined
Anna Rönnle pÄ Atentis visar upp reflexer.

Okej, dÄ har vi klarat av den dÀr pÄminnelsen; fixa reflexer och cykellysen nu! DÄ finns det vÀl inte sÄ mycket mer att skriva?

AlltsÄ, det var vÀl det viktigaste, men nÀr Anna Rönnle vÀl gÄr igÄng pÄ Àmnet reflexer finns det faktiskt en del att lÀra. Visste du till exempel att en reflex börjar slitas ut sÄ fort du tar ut den ur förpackningen? Det rÀcker med att exponera den för ljus överhuvudtaget.

– Och om den ligger och skaver mot nycklarna i fickan gĂ„r det Ă€nnu fortare. För att inte tala om nĂ€r den hamnar i tvĂ€ttmaskinen.

Man kan lĂ€tt tĂ€nka att en reflexvĂ€st borde vara det bĂ€sta man kan ha. En riktigt bra sĂ„dan Ă€r förstĂ„s bra; vĂ€lj gĂ€rna en med flera rĂ€nder i stĂ€llet för bara en. Men det finns Ă€ndĂ„ nĂ„gra förbehĂ„ll:

– Dels har man de hĂ€r i alla vĂ€der och dels vill man tvĂ€tta dem. SĂ€rskilt gratisvĂ€starna som delas ut tĂ„l inte sĂ€rskilt mycket slitage. Dessutom Ă€r det sĂ„ att en vĂ€st sitter ganska högt upp – sĂ„ den trĂ€ffas kanske inte alls av bilens halvljus.

undefined
"Vi tenderar att ha vÀsten oknÀppt. Men om den dÄ blÄser upp syns inget reflexmaterial framifrÄn", visar Anna Rönnle.

Komplettera dÀrför gÀrna med en reflex som hÀnger ner frÄn jackan, eller ett reflekterande band runt fotleden. Dessa rör ocksÄ pÄ sig nÀr du gÄr, vilket gör att de effektivare drar förarnas ögon till sig.

Se ocksÄ till att dina reflexer verkligen har en stor yta i rÀtt material; Àr det mest ett stort reklamklistermÀrke som syns, sÄ pÄverkas effekten markant.

Med tanke pÄ slitaget kan det vara bra att helt enkelt göra ett test: GÄ in i ett mörkt rum och lys pÄ dina reflexer och vÀstar med ficklampa, eller ta en bild med blixt. Resultatet ska vara nÄgot som verkligen lyser som en liten stjÀrna, inte en matt grÄ yta.

Det finns ofta Àven ett bÀst före-datum att kolla.

– En ny reflex varje Ă„r har nog de flesta rĂ„d med. Inte minst pĂ„ Gotland, dĂ€r vi i stor utstrĂ€ckning delar ut gratis. Vi har i runda tal delat ut 2 500 stycken per höst i skolorna, sedan brukar försĂ€kringsbolagen ge ut till allmĂ€nheten, berĂ€ttar Anna Rönnle.

undefined
En hÀngande, ett band runt smalbenet och dessutom reflexmaterial pÄ skorna. Det Àr en bra kombo.

Hon vill Àven passa pÄ att försöka stÀvja anvÀndandet av röda, reflekterande varningstrianglar. Förutom nÀr det Àr befogat alltsÄ.

– SĂ€tt inte en sĂ„dan triangel pĂ„ din postlĂ„da, den röda fĂ€rgen indikerar ju att det har hĂ€nt en olycka eller liknande. AnvĂ€nda hellre blĂ„ eller grön fĂ€rg i stĂ€llet, som inte betyder nĂ„got i trafiken. Även att sĂ€tta ut en reflexvĂ€st vid vĂ€gen, bara för att du sjĂ€lv ska hitta din egen infart, Ă€r tveksamt. De ska ju indikera att det finns en person dĂ€r, ingenting annat.

undefined
Cyklisten utan lyse kanske SER bra, Àven i skymningen, men hen SYNS inte lika bra, ur en bilförares perspektiv.

Ett annat tips Àr att de sÄ populÀra elsparkcyklarna ocksÄ mÄste ses över sÄ hÀr Ärs, precis som cyklarna.

– De Ă€r eldrivna enmansfordon och ska ha lysen, reflexer pĂ„ bĂ„da sidor samt ringklocka. GĂ„r de över 20 kilometer i timmen Ă€r det dessutom en moped, som krĂ€ver trafikförsĂ€kring, hjĂ€lm och lĂ€gst moppekörkort, det kĂ€nner nog inte alla till.

Anna Rönnle betonar att Ă€ven cykellysen handlar mindre om att sjĂ€lv se – och mer om att synas, sĂ„ hĂ€r Ă„rs.

– Cykeln Ă€r ocksĂ„ ett fordon, dĂ„ Ă€r det lag pĂ„ att den Ă€r rĂ€tt utrustad. Men grejen Ă€r inte att undvika böter, det handlar om ditt liv. Jag Ă€r mest fascinerad av att sĂ„ mĂ„nga vĂ„gar sig ut utan lysen och reflexer.

Se nu till att skaffa Ätminstone en reflex och kolla att den faktiskt funkar. Den fÄr gÀrna vara CE-mÀrkt; och har den dessutom ett sÄ kallat SIS-vÀrde Àr den Ànnu bÀttre.

LÀgg den sedan i fickan, sÄ att den faktiskt Àr med dig.

– TĂ€nk om vi kunde ha reflexer pĂ„ mobilskal eller pĂ„ bilnyckeln, dĂ„ skulle de alltid vara med!

Till sist ett tips som kanske frÀmst riktar sig till tonÄrsförÀldrar:

– Om de vĂ€grar ha reflex kan man testa att spraya byxorna med en viss sorts fĂ€rg, det finns till och med sĂ„dan som bara syns nĂ€r man lyser pĂ„ den. Men den hĂ„ller bara ett tag, nĂ„got dygn eller sĂ„. AnvĂ€nder man sĂ„dan reflexfĂ€rg behöver man göra om sprayandet ganska ofta, sĂ€ger Anna Rönnle.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!