Arbetet att locka fler tyska turister till Gotland har pÄgÄtt i flera Är och har gett resultat. Till och med vecka 36 i Är har Destination Gotland haft mer Àn 20 000 tyska resenÀrer, vilket Àr rekord. Tyskar Àr den i sÀrklass störta utlÀndska grupp som besöker Gotland, skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande. Och fler ska de bli.
Inger Harlevi arbetar för Destination Gotland med den tyska marknaden. I vÄras deltog hon tillsammans med Adam Jacobsson, försÀljningschef pÄ Destination Gotland, i en workshop dÀr de trÀffade tyska researrangörer. De har ocksÄ bjudit in researrangörer till Gotland och anordnat journalistresor för att ytterligare stÀrka medvetenheten om Gotland bland tyska folket.
För att bearbeta den tyska marknaden ytterligare har DG inlett ett samarbete med Visit Sweden, Sveriges nationella destinationsbolag.
â De vĂ€nder sig frĂ€mst till researrangörsledet i Tyskland. De hjĂ€lper till att sĂ€lja in Gotland och föreslĂ„r anlĂ€ggningar som passar de tyska besökarna, sĂ€ger Inger Harlevi.
Vad vill tyskarna ha?
â Tyskarna Ă€r vĂ€ldigt kultur- och naturintresserade. En stor fördel med den tyska marknaden Ă€r att de har en betydligt senare semester Ă€n svenska turister. Det skulle kunna vara högsĂ€song hela september.
Tycker de inte att det Àr för kallt i september?
â Tyskar Ă„ker inte hit för att sola och bada den hĂ€r tiden, utan för att man har intressen som passar vĂ€l med vad Gotland erbjuder. Man vill bo bra, Ă€ta bra och göra dagsutflykter, mĂ„nga gĂ€rna med cykel.