Visit Sweden sÀljer Gotland till tyskarna

Visit Sweden har fÄtt uppdraget att marknadsföra Gotland i Tyskland.

I mars i Är deltog Adam Jacobsson och Inger Harlevi i  vÀrldens största turistmÀssa, ITB i Berlin, dÀr de bearbetade tyska researrangörer.

I mars i Är deltog Adam Jacobsson och Inger Harlevi i vÀrldens största turistmÀssa, ITB i Berlin, dÀr de bearbetade tyska researrangörer.

Foto: Destination Gotland

Gotland2019-09-24 18:24

Arbetet att locka fler tyska turister till Gotland har pÄgÄtt i flera Är och har gett resultat. Till och med vecka 36 i Är har Destination Gotland haft mer Àn 20 000 tyska resenÀrer, vilket Àr rekord. Tyskar Àr den i sÀrklass störta utlÀndska grupp som besöker Gotland, skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande. Och fler ska de bli.

Inger Harlevi arbetar för Destination Gotland med den tyska marknaden. I vĂ„ras deltog hon tillsammans med  Adam Jacobsson, försĂ€ljningschef pĂ„ Destination Gotland, i en workshop  dĂ€r de trĂ€ffade tyska researrangörer. De har ocksĂ„ bjudit in researrangörer till Gotland och anordnat journalistresor för att ytterligare stĂ€rka medvetenheten om Gotland bland tyska folket.

För att bearbeta den tyska marknaden ytterligare har DG inlett ett samarbete med Visit Sweden, Sveriges nationella destinationsbolag. 

– De vĂ€nder sig frĂ€mst till researrangörsledet i Tyskland. De hjĂ€lper till att sĂ€lja in Gotland och föreslĂ„r anlĂ€ggningar som passar de tyska besökarna, sĂ€ger Inger Harlevi.

Vad vill tyskarna ha?

– Tyskarna Ă€r vĂ€ldigt kultur- och naturintresserade. En stor fördel med den tyska marknaden Ă€r att de har en betydligt senare semester Ă€n svenska turister. Det skulle kunna vara högsĂ€song hela september.

Tycker de inte att det Àr för kallt i september?

– Tyskar Ă„ker inte hit för att sola och bada den hĂ€r tiden, utan för att man har intressen som passar vĂ€l med vad Gotland erbjuder. Man vill bo bra, Ă€ta bra och göra dagsutflykter, mĂ„nga gĂ€rna med cykel.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!