Visit Sweden kan hjälpa turistföretagare med internationell marknadsföring

- Gör som Furillen! Intressera Visit Sweden för en unik verksamhet på Gotland och vi kan arrangera resor hit för utländska journalister.
Det säger informationsdirektören vid Visit Sweden AB, som nyligen fick löfte av regeringen om 30 miljoner kronor extra för marknadsföring utomlands.

Gotland2006-08-16 06:00
I höst tänker regeringen satsa på besöksnäringen som en av landets snabbast växande näringar. En viktig del handlar om den internationella marknadsföringen. I våras lovade regeringen att ge 30 miljoner kronor under 2007-09 till Visit Sweden AB, före detta Sveriges Rese- och Turistråd. Pengarna ska gå till marknadsföring av Sverige på viktiga marknader, som till exempel västeuropa, USA, Japan, Kina och Sydkorea.

Gotland inget föredöme
Gotland tillhör inte de kommuner som nämns när det handlar om framgångsrika sådana vad gäller marknadsföring. Det är i stället Göteborg och Åre som oftast framhålls.
- Det handlar till exempel om att många entreprenörer gått samman och lyckats skapa enighet, som att göra Göteborg till en evenemangsstad, säger Bo Söderström, informationsdirektör vid Visit Sweden AB.
Han säger att det handlar om att ha en vision som man sedan förmår sälja internationellt. Företaget kan hjälpa till genom att exempelvis ordna pressresor för utländska journalister. 600 sådana varje år blir det.
- Titta vad som hände när vi skickade ett gäng journalister till Furillen! Det blev många artiklar i internationella tidskrifter.

Kontakt kan löna sig
Söderström säger att pressresorna resulterar i 6 000 artiklar årligen i internationell press, något de är ganska nöjda med.
Han säger också att det mycket väl kan löna sig för gotländska företag att ta kontakt med Visit Sweden, för att bli ett eventuellt resmål för en pressresa.
- Har de något unikt och exotiskt att erbjuda, visst! Vi brukar prata om ikoner, sådant som bara finns på ett ställe i världen. I Sverige är det ofta sådant som natur och tystnad som säljer.
Bo Söderström bekräftar det som Mats Jansson ( i artikel bredvid) säger, att turisterna nu för tiden reser mer spontant, stannar kortare tid och vill ha högre standard på boendet.
- De vill också ha någon vettig aktivitet. Det vi ser är rekordgenerationen, 55 + som börjat resa och ta för sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om