Visbytjejerna Astrid Kakuli och Nanna Nore gÄr ut Teaterhögskolan efter fyra Är

Över 1 000 personer sökte skĂ„despelarutbildningen vid teaterhögskolan för fyra Ă„r sedan. 12 kom in.
Av dessa var tvÄ frÄn Visby, Astrid Kakuli och Nanna Nore. Nu avslutar de sin teaterutbildning vid högskolan i Malmö.
Duon har ytterligare en gemensam nÀmnare. BÄdas teaterintresse vÀcktes nÀr de var med i Towan Obradors gycklargrupp.

Gotland2003-05-26 04:00
­ Det har varit en otroligt bra utbildning, lÀrorik, jag har fÄtt med mig mycket. Det Àr en bra grund, jag har lÀrt mig ett hantverk och förstÄr hur man jobbar med skÄdespeleri. Jag satsar pÄ det, sammanfattar Astrid Kakuli sina fyra intensiva Är vid Teaterhögskolan i Malmö (som Àr en av fyra i landet, övriga i Stockholm, Göteborg och LuleÄ).
Hon har ocksÄ haft flyt och börjar till hösten arbeta vid Uppsala stadsteater i en pjÀs som Àr en dramatisering av en Henning Mankell-roman, "Tea bag".
­ Inriktningen har varit jÀttebra, det kÀnns inte alls som att det har gÄtt fyra Är, menar Nanna Nore.
Hon Àr Shakespearefantast och skulle inte ha nÄgot emot att spela i Roma i framtiden.
<span class=MR>Utbildningen</span>
Eva Johansson, producent/produktionsledare vid skolan, berÀttar om utbildningsÄrens innehÄll.
De första tvÄ Ären bestÄr av grundutbildning. Första Äret jobbar eleverna med berÀttelser med kroppen; akrobatik, rörelser. I andra Ärskurser börjar man med rollarbeten, med scenframstÀllningslÀrare arbetar man med olika klassiker som Moliére, Shakespeare, Strindberg.
­ De fÄr arbeta med olika delar som kostym och sÄ men oftast framförs inte en hel pjÀs utan mindre bitar ur dem. Men hela tiden med publik som kommer och tittar, det Àr en viktig trÀning.
I trean fortsÀtter man med detta och har hela tiden mycket tekniktrÀning; röst, rörelse, musik, sÄng.
Under första terminen i trean gÄr teatereleverna ut pÄ praktik och Àr borta frÄn hemmascenen i ett halvÄr. Tillbaka till vÄrterminen var det fortsÀttning med rollarbete samt radioteater- och filmkurser i mindre block.
AvslutningsÄret handlar det om produktioner. Tre huvudmoment i form av tvÄ slutproduktioner dÀr samtliga 12 elever medverkar samt ett block med egna projekt dÀr eleven driver hela produktionen frÄn att leta fram material eller skriva eget, ordna kostymer etc. och, slutligen, framföra.
Eva Johansson:
­ Meningen Àr att eleven ska klara att driva projekt sjÀlv, situtationen Àr sÄdan att man under delar av sitt yrkeslliv mÄste rÀkna med att göra egna, mindre produktioner.
<span class=MR>Produktioner</span>
Astrid gjorde sin praktik i Sundsvall.
­ Man fÄr praktikplats pÄ olika sÀtt. I mitt fall kom en regissör till skolan och ville jobba med mig. Vi spelade en ungdomspjÀs som vi turnerade runt med i lÀnet.
Nanna var pÄ Backstage som Àr Stadsteaterns ungdomsscen i Stockholm.
­ Vi gjorde förestÀllningen "En dÄres anteckningar" efter en novell av Gogol. En vÀldigt speciell förestÀllning, ganska mimisk.
Hon medverkade ocksÄ i en liten roll pÄ Klarascenen.
I fjÀrdeÄrets egna projekt utgick Nanna Nore tillsammans med tvÄ andra elever frÄn platsen, Sopstationen, som Àr ett Ätervinningsvaruhus i Malmö.
­ Vi repade pÄ nÀtterna eftersom det var öppen affÀr pÄ dagarna, men ibland höll vi pÄ ocksÄ nÀr folk kom dit. FörestÀllningen gjorde vi tillsammans med tvÄ skrivarelever som ocksÄ gÄr hÀr. Det handlade om tre avlagda plagg som ville bli sÄlda.
Astrid var med och satte upp nyskrivna "Johannespassionen".
De tvÄ slutproduktioner som alla 12 eleverna gjort gemensamt var dels ett modernt verk dels en klassiker. Ett collage, "VÀlkommen till 2003", rymmande olika texter med tema krig samt "Macbeth".
En viktig skillnad i utbildningssammanhang Àr att klassikerna har fÄ huvudroller, i "Macbeth" exempelvis tvÄ. SÄ dÀr alternerar man i rollbesÀttningen. FörestÀllningar som Àr viktiga eftersom en hel del teaterfolk bÀnkar sig för att spana in de nya skÄdespelarnas fÀrdigheter.
­ Det finns en massa skÄdespelare men man Àr ganska populÀr precis nÀr man kommer ut, konstaterar Astrid.
"Macbeth" har ensemblen nu spelat för sista gÄngen i Malmö, nu avslutar man med att spela den pÄ teaterbiennalen i Uppsala. Sista lektionen har man ocksÄ haft, ÄterstÄr gör en vecka med diplomutdelningar och annat avrundande.
<span class=MR>Framtiden</span>
Sen vÀntar den tuffa arbetsmarknaden.
Men först skall bÄda i sommar gÄ kurser som de fÄtt stipendier till. Astrid beger sig till Berlin och dansimprovisation medan Nanna ger sig i kast med Shakespeare i London.
­ Jag Àr ganska Shakespearetokig...
Vad som sker dÀrefter Àr Ànnu inte spikat för Nannas del.
Till hösten och med fortsÀttning under vÄren spelar Astrid dramatiserad Mankell pÄ Stora scenen vid Uppsala stadsteater.
­ De ringde mig men annars har jag skickat ut brev och sökt jobb. Men det hÀr Àr en jÀttebra start, det ska bli roligt att sÀtta i gÄng. Just nu Àr det skÄdespelare jag vill vara, jag Àr sugen pÄ att spela.
­ Men i framtiden kan jag tÀnka mig att regissera, jobbar man i en fri grupp mÄste man ha koll pÄ alla bitar.
Astrid och Nanna började sÄledes bÄda i Towan Obradors medeltida gycklargrupp. Sen gick de dock olika utbildningar. Astrid gick dansestetisk pÄ SÀveskolan och har sedan gÄtt pÄ Balettakedemien under tre Är.
Nanna gick naturvetenskaplig och fortsatte efter gymnasiet till Italien för att lÀra sig sprÄket. DÀr kom hon i kontakt med en teaterskola och gick dÀr i tvÄ Är.
­ Det var en annan kultur och ett annat sÀtt att se pÄ lÀrarna. Jag var ganska luttrad nÀr det kom gÀstlÀrare hit, jag var van vid alla möjliga typer.
PÄ Gotland har hon bland annat synts i sommarteater vid BottarvegÄrden.
SÄ de bÄda var vÀl förberedda inför de fyra MalmöÄren som de nu avslutar.
Och de Àr eniga om att det nu Àr teater som gÀller för dem.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om