De stora kedjorna har butiker som ser likadana ut, oavsett var i landet de ligger.
Det gäller bland andra Lindex, som är en av de ledande i landet på barnkläder.
- Vi har valt olika avdelningar för pojk- och flickkläder, därför att våra kunder söker på det sättet. Sedan är det ju upp till var och en vilka kläder de väljer. Vi har inga etiketter i kläderna som säger att den här byxan är för pojkar, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex huvudkontor i Göteborg.
Lyssnar på kunderna
Sedan några år har kedjan också en unisexkollektion.
- Vi lyssnar på våra kunder. Dessutom har vi ett nyhetsbord i butiken där vi blandar kläder för pojkar och flickor, säger Kaisa Lyckdal.
Håller inte med
Att det skulle skilja i samma storlek mellan pojk- och flickkläder håller hon inte med om, utan det skiljer i rörelsevidd och längd mellan olika kollektioner, oavsett vilket kön de är tänkta för.
I butiken Buzungar saknar i princip alla kläder volanger, glitter och monstermotiv. Glada färger och mönster dominerar.
- Många av våra kunder tänker på det här med könsmärkta kläder, de uppskattar att kläderna kan användas av både pojkar och flickor även om vi också har några plagg i rosa, säger Elin Gustavsson.