Visby lockar inte turister<br> pÄ kryssning att gÄ iland
Ta bÀttre hand om era kryssningsturister!Den uppmaningen levererade Maria Guggenberger, kryssningsansvarig i Stockholms hamn, nÀr hon igÄr medverkade vid TrygghetsrÄdets branschdag i Visby om turism.
-För att inte vara huvudstad Àr det en av de allra största, sa Maria Guggenberger.
I Sverige Àr bara Stockholm större. Och det finns ingen annan svensk hamn som kommer ens i nÀrheten av Visby nÀr det gÀller antal anlöp av kryssningsfartyg.
Göteborg och Helsingborg hade i fjol cirka 15 anlöp var. Visby hade 119.
-Till nÀsta sommar Àr redan över 140 anlöp anmÀlda till Gotland, sa Maria Guggenberger.
Gotland och Visby Àr ett uppskattat resmÄl och mycket populÀrt bland kryssningsrederierna.
Men det Àr en turism som glöms bort, tycker Maria Guggenberger.
-Ja, och sÀrskilt i Visby. Samarbetet mellan hamnen och destinationen Àr alldeles för dÄligt. TuristbyrÄns engagemang för kryssningsverksamheten Àr vÀldigt sval, tycker jag, sa hon vid en intervju GT fick med henne efter föredragningen i Oscarssalen.
Hon menar att med en ganska liten insats skulle Gotland och Visby kunna bÄde höja servicen för de besökande kryssningsturisterna - och tjÀna en bra slant.
-HÀr finns pengar att hÀmta, menar hon.
<span class='mr'>Butiker inte öppna</span>
Enligt berĂ€kningar spenderar kryssningsturister i ĂstersjöomrĂ„det cirka 1000 kronor per person och dag nĂ€r de gĂ„r iland.
Vid anlöpen i Visby Àr det dock mÄnga som vÀljer att stanna kvar ombord. Enligt Maria Guggenberger finns det missnöje med bÄde information och service.
-Passagerare klagar bland annat över att butiker inte Àr öppna nÀr de kommer, de har svÄrt att hitta och fÄr dÄligt med information, berÀttade hon.
Med litet god vilja skulle man kunna Àndra den hÀr bilden, menar hon. Om handeln och turistbyrÄn tog tag i det tillsammans.
-Redan nu vet vi vilka fartyg som kommer nÀsta sommar. Vi vet att fyra söndagar under tvÄ mÄnader kommer det att anlÀnda kryssningsfartyg till Visby. Varför inte redan nu planera in att ha extra öppet i butikerna de söndagarna! Och kanske rent av flytta ned en del försÀljning till hamnen, det har vi gjort i Stockholm med gott resultat, sa hon.
<span class='mr'>Skicka informatör</span>
Hon föreslÄr ocksÄ att turistbyrÄn skickar ut en turistinformatör ihop med agenten till fartygen nÀr det anlÀnt.
-För att locka fler att gÄ iland. Det skapar bÄde trygghet och nyfikenhet och fÄr fler att vÄga gÄ av.
I Stockholm spenderade enligt statistik frÄn Är 2001 besökande kryssningsturister 159 miljoner kronor. Antalet anlöp var dÄ 191.
-Vi jobbar aktivt mot den hÀr gruppen i Stockholm, destinationen och hamnen tillsammans. Och vi försöker Àven nÄ besÀttningsmÀnnen; lockar dem iland med olika rabatter och erbjudanden, sa hon.
-Kryssningsturisterna Àr en köpstark grupp. MÄnga Äker ocksÄ pÄ kryssning för att testa nya omrÄden, sÄ det Àr en bra grupp att bearbeta för Äterbesök, menade Maria Guggenberger.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!