Visby hamn i framtiden

Det finns förslag pÄ stora förÀndringar i Visby hamn.
Den hamnutredning som nu finns tar sikte pÄ att sÀkra hamnfunktionen Ätminstone fram till 2025.
Bland annat föreslÄs att godstrafiken helt tas bort frÄn Visby och istÀllet lÀggas till Slite och Klintehamn.

Gotland2005-01-25 06:00
Hela hamnomrÄdet skall snyggas upp. Bland annat skall trafiksituationen förbÀttras sÄ att konflikten mellan bilar och oskyddade trafikanter blir mindre. Det förslÄs ocksÄ att Holmen bebyggs med verksamhetslokaler och att sockersilon försvinner.
- Hamnen Àr vÄr livsnerv, sÀger tillförordnade hamnchefen Bertil Klintbom. Med det hÀr förslaget kommer hamnen att koncentreras till linjetrafik, kryssningstrafik och gÀsthamnsverksamhet.

Farligt omrÄde vid terminalen
Godstrafiken föreslÄs alltsÄ försvinna helt frÄn Visby och istÀllet koncentreras till hamnarna i Klintehamn och Slite, vilket kommer att krÀva vissa utbyggnader i dessa hamnar.
- Men jag tycker det Àr klart positivt om man renodlar verksamheten i Visby, sÀger Bertil Klintbom.
Det handlar ocksÄ om att snygga upp Visby hamn som i dag bestÄr av stora asfalterade ytor dÀr konflikten Àr stor mellan motorfordon och oskyddade trafikanter. Ett farligt omrÄde Àr idag omrÄdet precis framför fÀrjeterminalens utgÄng. DÀr flockas massor av folk och mÀngder av fordon samtidigt.
- DÀr mÄste vi göra nÄgot innan en allvarlig olycka intrÀffar, sÀger Bertil Klintbom. Jag hoppas vi skall ha en lösning klar till sommaren 2006.

?Kallis? Àven i sommar
Men att strukturera trafiken pÄ ett bÀttre sÀtt Àr nÄgot som gÀller hela hamnomrÄdet dÀr det vistas mycket folk, inte minst sommartid. Trafiken mÄste delas in pÄ ett mer logiskt sÀtt, framgÄr det av utredningen.
Man vill bygga separerade vÀgar för fordons- och gÄng- och cykeltrafik. Man vill satsa pÄ avvikande material för att göra det tydligare var motorfordon och gÄng-och cykeltrafikanter skall vistas.
DÀrtill vill man snygga upp omrÄdet med fler sittplatser, planteringar och strövomrÄden. Ett förslag Àr att bygga vidare pÄ strandpromenaden frÄn Kruttornet och förbi nuvarande kallbadhus och vidare ut mot norra vÄgbrytaren.
- Nuvarande kallbadhus mÄste rivas, anser Bertil Klintbom. Kanske för att bygga ett nytt. Men sommarverksamheten i kallbadhuset kommer att fortsÀtta Àven denna sommar. NÀr det gÀller att göra miljön i hamnomrÄdet mer attraktiv, sÄ tycker jag man skall utgÄ lite frÄn hur det ser ut i KattrÀngen idag. DÀr finns sittplatser, en trappa ner till gÀsthamnen dÀr man kan sitta, planteringar och viss försÀljning.

Sockersilon försvinner
NÄgot som förmodligen kommer att fÄ mÄnga att regera Àr att man planerar att ta bort sockersilon pÄ Holmen. Hur den skulle kunna utnyttjas Àr nÄgot som har diskuterats under mÄnga Är.
- Men sÄ fort du rör i den, börjar bygga fönster och dörrar, dÄ Àr det ingen sockersilo lÀngre, understryker Bertil Klintbom. DÄ tycker jag att man lika gÀrna kan ta bort den. Jag vet att stadsarkitektkontoret Àr inne pÄ samma linje.
PÄ Holmen planerar man istÀllet att bygga nÄgon form av verksamhetslokaler som kan anvÀndas till allt utom bostÀder.

Kryssningskajer
- Man kan tÀnka sig att Högskolan vill utnyttja lokalerna, kontorsverksamhet, gÀsthamnsverksamhet, men tyvÀrr inte bostÀder, sÀger Bertil Klintbom. Det Àr inte möjligt i Sverige att bygga bostÀder pÄ ett sÄdant sÀtt.
En nyhet Àr ocksÄ att man satsar pÄ att bygga kajer för kryssningstrafiken. En första kan bli pÄ vÀstra sidan av Holmen dÀr man inte behöver lÀgga ner sÄ mycket arbete. Vidare Àr det tÀnkt att bygga kryssningskajer lÀngs norra vÄgbrytaren.
- Nu har vi 160 kryssningsbesök anmÀlda för 2005, berÀttar Bertil Klintbom. Vi klarar inte mer Àn sÄ utan mÄste göra nÄgot för framtiden. Tanken Àr ocksÄ att det skall byggas ett mindre vÀlkomstcenter för kryssningspassagerarna pÄ Holmen.
Ett problem Àr att fÄ till tillrÀckligt med parkeringsplatser för att fylla behovet för Högskolan, kongresshallen och andra verksamheter. De parkeringsplatser som idag finns i gÀsthamnen kommer att försvinna för att ge plats Ät de barkassar som kryssningstrafiken för med sig. IstÀllet Àr det tÀnkt att lÀgga en parkering med 200 platser vid kongresshallen
- Just kongressbesökarna har inte sÄ stort behov av p-platser, sÀger Bertil Klintbom. Och Àr det nÄgot annat evenemang i kongresshallen sÄ sker det kvÀllstid, dÄ det borde finnas gott om platser..
Sen Àr det ocksÄ frÄga om man kan bygga parkeringsplaster i hamnomrÄdets utkanter.

Flytt av oljedepÄn
- LantmÀnnens mark Àr tÀnkbar för parkeringsplatser, sÀger Bertil Klintbom. Men det Àr klart det Àr en bit frÄn sjÀlva hamnomrÄdet, sÄ kanske mÄste man lösa det genom att ha miljövÀnliga bussar som gÄr mellan parkeringen och sjÀlva hamnomrÄdet.
Ett önskemÄl frÄn de allra flesta som har yttrat sig över hamnutredningen Àr att man tar bort oljedepÄn frÄn hamnomrÄdet. DÀr finns ytor som ocksÄ kan komma till nytta för utvecklingen av omrÄdet.
- PÄ sikt mÄste det vara möjligt att flytta oljedepÄn, sÀger Bertil Klintbom. Vi vet ju att drivmedelsmÀngderna minskar och dÀrför mÄste man försöka hitta en annan lösning. Kanske skall man flytta oljedepÄn till en annan ort Àn Visby, Àven om det mesta av brÀnslet anvÀnds i just Visby.

Ombyggnad i etapper
OljedepÄn och leveranser av brÀnsle dit Àr en stÀndig fara loch sÀkerhetsbestÀmmelserna ökar hela tiden.
- Jag tror att just skÀrpta sÀkerhetsföreskrifter kommer att skynda pÄ en flytt av oljedepÄn bort frÄn Visby, sÀger Bertil Klintbom. OmrÄdet skulle mycket vÀl kunna anvÀndas till parkeringsplatser.
Ombyggnaden av Visby hamn kommer att ske i etapper. PromenadstrÄk och problemen vid fÀrjeteminalen kommer förmodligen redan till 2006. Nya kajer och resten av utbyggnaden kanske dröjer fem-sex Är.
Visste ni förresten att det vandrar laxöring i en bÀck som gÄr under fÀrjeleden i södra delen av hamnomrÄdet. Den skall bevaras.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om