Biogasmacken ska ligga på Lantmännens område i Visby hamn och i första hand förse kollektivtrafiken i stan med drivmedel.
Efter en upphandling beslutade tekniska nämndens arbetsutskott i går att gasen ska levereras av bolaget Biogas Gotland med Lantmännen och OKQ8 som samarbetspartners.
Det fanns ett konkurrerande anbud - inlämnat av samma grupp, men det klarade inte kommunens krav.
Bristen på biogasmackar har hämmat privatpersoner från att skaffa bilar som drivs med biogas.
Även i norr och söder
Förhoppningen är att Biogas Gotland ska starta mackar även på norra och södra delen av ön.
- Tre mackar räcker för den tunga trafiken, men inte för privatbilismen. Därför är det nödvändigt med fler för att biogasen ska slå igenom, säger Lars Thomsson, ansvarig för energi- och miljöfrågor i kommunen.
Inom tre år kan även kommunens 300 leasingbilar vara utbytta mot biogasbilar, hoppas han. Men även det förutsätter att fler mackar byggs på ön.
Ny näringsgren på ön
Lars Thomsson räknar med en stor efterfrågan, och tror så småningom att fler bolag ger sig in på marknaden.
- Vi är på väg att starta en ny näringsgren på Gotland.
Bakom bolaget Biogas Gotland står Magnus Ahlsten och Ilse Hallgren som i slutet av förra året började bygga en anläggning för att omvandla gödsel till biogas i Alva. I ett senare skede hoppas de även kunna använda utvärpta höns som råvara.
Från reningsverket
Magnus Alhsten räknar med behöva köpa rågas från kommunens reningsverk i Visby för att täcka behovet den första tiden.
- Så fort anläggningen i Alva är klar ligger det nära till hands med fler mackar, säger han.