Visar upp sin maktsimulator

Högskolan på Gotland har bland Europas bästa spelutbildningar, men når inte riktigt ut. Det menar programansvarige Don Geyer.Därför visar nu högskolans spelprogram under tre dagar upp sig, sina studenter och deras spelprojekt.

Gotland2007-06-05 00:00

I sex år har högskolan på Gotland haft utbildningar inom dataspel.

- Vi var först i Sverige och vi är en av de bästa utbildningarna i Sverige och i Europa faktiskt, men vi behöver ta ett stort steg framåt, säger programansvarige Don Geyer.

Därför anordnas just nu tredagarsevenemanget Gotland Game Awards, med syfte att visa upp högskolans spelutbildningar.

- Vi har många studenter som är riktigt bra och många spelprojekt som studenterna har gjort, men ingen vet om dem. Vi har försökt i många år att visa upp vad vi kan här på högskolan, nu är vi verkligen på gång och det här är blir en samlingsplats där vi kan visa upp studenterna och vad de har gjort, säger Don Geyer.

Branschfolk
Bland annat anordnas seminarier med branschfolk, från både stora och små spelföretag, i hela Europa. Tanken är att knyta kontakter mellan elever och spelbransch och att vidga begreppet dataspel.

- Det handlar om att förstå vad spel är, du kan göra mycket mer än bara gå runt och skjuta, du kan göra spel för till exempel rehabilitering eller simulering, säger Don Geyer.

Under dessa ställer eleverna ut de spel de producerat vid utbildningarna, i Almedalsbibliotekets foajé och på onsdag ska de bästa spelen prisas, i Gotland Game Awards.

Maktsimulator
Ola Persson och Sebastian Svensson, går andra året på speldesign- och grafikprogrammet och ingår i en grupp som gjort ett spel i historisk miljö.

- Det är en maktsimulator, där du är kejsaren av Rom och ska leda Rom genom en mycket svår tidsepok, där adeln vill störta dig och ta över makten, senaten vill införa republik och folket är missnöjt. Alla vill ju innerst inne bestämma, det här bygger på allas inre längtan efter att ha makt, säger Ola Persson.

Organisation
Spelets fokus ligger på organisation och strategi, snarare än närstrider.

- Spelet bygger på klassiska rollspelsregler, så det är väldigt maktbaserat och det är mycket våld, men i stället för att du är ute och slåss med svärdet i handen, styr du arméerna, det är du som är generalen, ledaren, säger Sebastian Svensson.

I tio veckor har gruppen arbetat med spelet, som går att spela i ett par timmar och som är baserat på det befintliga spelet "Neverwinter Nights".

- Vi ville göra ett häftigt och revolutionerande spel, men eftersom vi bara var fyra stycken i gruppen var vi tvungna att använda en redan befintlig motor och har byggt en modifikation, säger Ola Persson.

Han och Sebastian Svensson är båda nöjda med spelutbildningen på högskolan.

- Det jag tycker om är att det är en treårig högskoleutbildning, många andra är tvååriga KY-utbildningar, säger Sebastian Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om