Artikeln om sommargotlänningen, skådespelaren och poddaren Jerka Johanssons sågning av Kneippbyn väckte känslor och debatt. Pigge Werkelin ägnade flera tusen tecken åt den på sin blogg. Den skarpa udden riktas dock inte primärt mot Jerka Johansson, utan mot Helagotland, GA och GT. Jag har inget emot det. Ytterligare en sak som chefredaktörer älskar är när verksamheten är föremål för diskussion. Det skänker den relevans och tyngd. Fler än bara mediechefer skulle kanske tjäna på den hållningen.
Samtidigt ska ju det som lyfts fram i debatten vara sakligt och korrekt, annars blir den sällan bra. På den punkten har han inte riktigt lyckats, Pigge Werkelin. Jag ägnar mig sällan åt att gå i svaromål mot svepande och dåligt uppbackad kritik. En chefredaktör med stor plattform bör vara väldigt försiktig med hur den används. Samtidigt är fakta viktigt och när inflytelserika personer publicerar felaktigheter känns det viktigt att bemöta dem, precis såsom Kneippbyns vd fick bemöta skådespelarens kritik.
Jag ska återkomma till felaktigheterna, och även berätta lite om vår verksamhet. Men först en betraktelse av ett annat slag: Visst är det intressant hur olika människor kan se på en och samma sak?
När vi skriver om kritik mot Kneippbyn i en podd med tiotusentals lyssningar varje månad (Poddindex), som inte får bemötas alls i podden, och låter företagets vd Bobbo Werkelin bemöta kritiken med ett långt och fylligt svar där han berättar om de många satsningar som gjorts och därmed påvisar att kritiken till stora delar inte stämmer – ja, då kan man välja att se det som att vi attackerar Kneippbyn.
Man kan också välja att se det som att det är bra att företaget får bemöta den annars helt obesvarade kritiken och förklara hur det ligger till. Att det är skådespelaren i fråga som enligt många får stå med dumstruten i hörnet och att debatten som följer av artikeln i sociala medier – där de flesta, men inte alla, backar upp Kneippbyn – är konstruktiv och bra.
Artikeln i sig är inte i en genre vi ägnar oss jättemycket åt, men i sin enkelhet och givet reaktionerna är det väl ändå precis vad lokaljournalistik ibland ska kunna vara?
En annan återkommande kritik mot oss är att vi alltid skriver negativt om öns företag. Det här är superintressant. I våra samtal på redaktionen lyfts nämligen ofta att det är precis tvärtom. Vi kan ta Kneippbyn som exempel och titta på de senaste publiceringarna på Helagotland, så kan var och en göra sin egen bedömning.
26 maj: Här är årets nyheter på Kneippbyn: "Massor av projekt". 22 juni: Här möts den första och den senaste Pippi. 3 juli: Astrid Lindgrens vaxdocka vandaliserad: "Väldigt tråkigt". 5 juli: Elektrisk stämning när Marcus och Martinus uppträdde. 23 juli: Här är Gotlands bästa – och sämsta – campingar. 31 juli: Sol, värme och giftalger – här kan du bada algfritt. 2 augusti: Sex små igelkottsungar räddade av sommarjobbande ungdomar. 8 augusti: Svenska prinsessan besökte Gotland – var på Kneippbyn. 17 augusti: Profilens hårda kritik: "Har stått still i 25 år".
Åter till mediekritik. Något som i grunden är viktigt, bra och får oss att vara framåtlutade och visa vad vi kan, men som samtidigt ska vara sann för att kunna tillskrivas någon legitimitet. Pigge Werkelins anklagelser om att vi sprider ”direkta osanningar i feta rubriker”, att vi ”fabulerar” och publicerar ”hitte på” är allvarliga och osanna. Visst, vi kan precis som alla andra människor göra fel och misstag, och råka publicera uppgifter som vi i ett senare skede får rätta till. Men lögner och osanningar? Visa mig gärna dessa!
Vidare skriver Pigge Werkelin att det är Helagotland som recenserar Kneippbyn. Vi recenserar förvisso saker emellanåt, men knappast den här gången. Vi citerar en sommargotlännings kritik och låter bolaget bemöta denna.
Pigge Werkelins egen recension av oss innehåller en rad gissningar och felaktigheter även den. Exempelvis att vi prioriterar ”ägarnas kortsiktiga avkastning” och ”ägarnas plånböcker”. NTM, som äger Helagotland, GA och GT, är en stiftelseägd koncern. Vi har inga kortsiktiga avkastningskrav, inga aktiekurser att förhålla oss till, inga ägare som vill fylla sina fickor. Vi agerar alltid långsiktigt med syftet att bedriva publicistisk verksamhet.
Vad Pigge Werkelin däremot har alldeles rätt i är att vi och många andra lokaltidningar har stora utmaningar när det kommer till att ta oss igenom digitaliseringen. Det är en utmanande balansgång. Att ge ut två papperstidningar sex dagar i veckan och samtidigt utveckla verksamheten för den helt digitala framtid som någon gång kommer är tufft.
Papperstidningen är fortfarande viktig för och efterfrågad av många. För oss är den också en viktig affär, men för att ta ansvar för journalistiken på lång sikt och rusta verksamheten för framtiden så måste vi ständigt göra vissa förändringar. Inte för att vi tycker att det är roligt, utan för att vi påverkas av digitaliseringen, globala trender och en teknisk utveckling som ingen kan stoppa.
Mediestödet har nyligen gjorts om i grunden. Nu är det plattformsoberoende och tar inte längre hänsyn till i vilken form en journalistisk produkt kommer ut. Det har gett oss nya utmaningar, men också möjligheter. Just nu jobbar vi fokuserat kring hur vi kan ta oss an dessa på bästa sätt. Hur vi kan bli bättre, växa digitalt, göra mer granskande och fördjupande journalistik, stärka vårt erbjudande till prenumeranterna, utveckla våra kompetenser inom ny teknik och andra områden.
Vi tar många beslut, testar nytt, utvecklar, gör om, ändrar oss, gör om igen, utvärderar och analyserar. Det kanske inte alltid blir rätt och bäst. Då testar vi nytt och gör om igen, alltid med den fria och oberoende journalistiken i första rummet. Att vi ska vara en så stark redaktion som möjligt för att utföra vårt uppdrag är alltid det viktigaste. Är jag stolt över det slit och det arbete som jag och mina kollegor gör här varje dag? Definitivt! Var journalistiken bättre förr? Definitivt inte. Har vi stolta journalister som varje dag brinner för att leverera nyheter till läsare, lyssnare och tittare? Absolut!
Pigge Werkelin har många intressanta tankar och idéer. Därför vill jag också bjuda in honom till vidare samtal! Så vill du veta mer om våra utmaningar och hur vi tar oss an dem, om hur vi jobbar med fri och oberoende journalistik och hur de redaktionella diskussionerna går till, eller – om du så vill – bevittna hur alla lögner blir till med egna ögon? Mejla par.ullrich@helagotland.se så bokar vi in något.