Vinter på Gotland utom sex veckor i sommar.

Så ser framtiden ut för färjeresenärerna om man läser förslaget till nästa års turlista. Från den 15 augusti till den 4 juli körs bara vintertrafik.

Gotland2005-09-20 22:42

Veckan före och efter är trafiken förstärkt på helgen med två extraturer på
norra linjen.

I januari och februari är morgonfärjan indragen på tisdagar. Lördagar går det en tur klockan sju på morgonen till fastlandet och hem åtta på kvällen
från 1 september till 29 juni.

Södra linjen har ännu sämre förbindelser. En daglig tur, bortsett från någon
godstur där 197 passagerare får plats är vad som bjuds. Under tiden 6 november till 1 april går det inga turer alls till Oskarshamn på lördagar.

Under sex sommarveckor planeras två turer på södra linjen från den 4 juli till 14 augusti. Veckan före förstärker lilla snabbfärjan med några turer
runt helgen. Efter den 14 augusti blir det vinterturlista igen.

Extra turer sätts in under storhelgerna i april, maj, juni och november på båda linjerna. Hela vintern kommer lilla snabbfärjan att stå still och börjar användas först efter midsommar för att tas ur trafik igen den 20 augusti.
­ - Det ser väldigt tunt ut. Förut ändrade man åtminstone inte turlistan
förrän skolorna börjat. Sommarturlistan drar inte igång förrän efter midsommar, säger Nils Nordenbrink för Företagarna på Gotland som ingår i
Trafikantrådet.

På måndag ska de ta ställning till förslaget som Destination Gotland tagit fram. Remissvaren går genom länsstyrelsen vidare till Rikstrafiken, vars
styrelse ska fastställa turlistan i oktober.
­- Egentligen hoppas vi på andra besked så att vi slipper diskutera det här
förslaget, säger Nils Nordenbrink som tycker det är bedrövligt.

Det var på torsdagen som Rikstrafiken kom med sitt drastiska sparförslag. Omkring 30 procent i höjda biljettpriser och 200 turer färre, var inriktningen. I beräkningen ingår att färre kommer att resa med färjorna.
­ - Troligen kommer inte inte ens de här åtgärderna att räcka för att klara trafiken inom de ramar vi har, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Rikstrafiken.

Statens kostnader för färjetrafiken beräknades till 259 miljoner kronor och senaste prognosen pekar mot 330 miljoner. Kostnaden för 2006 är beräknad
till 355 miljoner kronor.

­- Vi har inte de pengarna, säger Staffan Widlert.
Rikstrafikens möjlighet att påverka kostnaderna är att höja biljettpriserna och dra ner på antalet turer. Men det är trögsparade slantar.
­ - Tilläggsavtalet gör att Destination Gotland ska ha hälften av besparingarna vid neddragna turer och hälften av intäktsökningen vid höjda priser, förklarar Staffan Widlert de dramatiska försämringarna.


Att lilla snabbfärjan står still större delen av året, tjänar Rikstrafiken heller inget extra på.
­ - Den sparar vi inga extra pengar på eftersom den ingår i vårt avtal. Möjligen kan Destination Gotland ha glädje av det.

Förlängs restiderna, kommer det inte heller Rikstrafiken till del. ­I den mån färjorna körs saktare, stannar de vinsterna hos rederiet, säger
Staffan Widlert som tycker det är på gränsen till orimligt.




Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om