Vill nå fler unga – satsar på ny produkt

Protos hoppas nå ut till en bredare målgrupp när man nu lanserar en ny färs där kött och växtbaserat kombineras. ”Det här med kött mot vegetariskt har blivit lite för polariserat”, säger Protos vd, Thomas Östlund.

Protos lanserar en ny halvvegetarisk produkt, under ett nytt varumärke.

Protos lanserar en ny halvvegetarisk produkt, under ett nytt varumärke.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2024-09-09 06:00

I cirka fyra år har livsmedelsföretaget jobbat tillsammans med sina samarbetspartners för att få fram sin nya produkt Både &-färsen, som består av hälften nötkött och hälften linser från KRAV-märkta gårdar i Sverige.

– Det här med kött mot vegetariskt har blivit lite för polariserat och vi har alltid tyckt att det inte ska handla om antingen eller. I de bästa av världar ska du kunna få både och. Det har pågått en lång produktutveckling för att få ihop en produkt som både smakar och gör gott, säger Protos vd, Thomas Östlund.

undefined
"Smakar det inte bra spelar det mindre roll om produkten har de andra egenskaperna", säger Thomas Östlund, vd på Protos, om den nya produkten som ska smaka både kött och lins.

Han hoppas att den nya färsen kan fungera som ett sätt att nå en bredare målgrupp.

– Kanske specifikt barn. Det vi ser framför oss är att den offentliga sektorn så som skolor ska använda sig av färsen och på så sätt förhoppningsvis få fler att prova på, i stället för att välja mellan vegetariskt eller inte. Färsen är dryg och kombinationen mellan köttet och näringsämnena i grödorna som vi använder, säkerställer näringsintaget mer än att kanske bara erbjuda ett vegetariskt alternativ, säger Thomas Östlund.

Protos väljer att lansera färsen under ett nytt varumärke, Smak av Svea, som ett sätt att nå ut till fler kunder, berättar Thomas Östlund.

– Vi har redan Smak av Gotland som är ett väldigt starkt varumärke i Sverige, men det är viktigt att utveckla fler sätt att nå våra konsumenter.

undefined
Både &-färs består av hälften nötkött och hälften lins.

Han berättar att Gotlandslinsen mycket väl kan vara ett alternativ som råvara till den ena halvan av färsen.

– I det här fallet har vi inte definierat från vilken gård det kommer komma från, men möjligheten finns.

Thomas Östlund menar att han ser färsen som framtidens mat.

– Det är både hållbart och näringsrikt och dessutom smakar det bra. Smakar det inte bra spelar det mindre roll om produkten har de andra egenskaperna, för då kommer ingen köpa produkten igen. Det handlar om att skapa en matupplevelse och vi vill utveckla fler hållbara måltidslösningar. Det här känner vi är något vi kan stå för och som vi är väldigt stolta över, säger Thomas Östlund och fortsätter:

– Vi ska vara en partner för våra kunder och konsumenter, där man känner en trygghet kopplad till våra råvaror.

Från och med måndagen finns färsen att köpa i butiker i hela landet, så även på Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!