Varje år viger Annamaria Bauer en handfull enkönade par, de flesta hitresta från fastlandet. Men det skulle kunna vara betydligt fler som reser hit i samma syfte.
- Det finns kärlek i luften här, säger Annamaria Bauer.
Hon tror dock att Gotland skulle kunna locka många fler samkönade par. Marknadsföringen av ön skulle kunna bli mer romantisk, anser Annamaria Bauer.
- Och varför inte någon gång publicera en bild på ett samkönat kärlekspar. Man måste chansa lite och våga släppa sargen, säger hon.
"Tabu"
I många andra fall anpassas marknadsföring till olika grupper, ibland till och med på individnivå, men när det gäller homo- och bi-gruppen görs det inte, menar Annamaria Bauer.
- Man vågar inte riktigt, det är lite tabu, säger hon.
Men man har allt att vinna på att inrikta sig mer på den gruppen. Enligt en rapport från Mittuniversitetet är den homosexuella gruppen en mycket köpstark grupp. Den totala köpkraften är för i år 98,6 miljarder kronor, enligt rapporten. Det är bara dumt att Gotland inte inriktar sig mot denna köpstarka kundgrupp, enligt Annamaria Bauer.
- Det finns massor av hotellnätter, restaurangbesök och souvenirinköp som man går miste om, säger hon.
Annamaria Bauer menar inte att man ska särskilja den homosexuella gruppen mer än man redan gör med andra, barnfamiljskampanjer eller reklam som lockar pensionärer till Gotland.
- Det handlar inte så mycket om att särskilja, men om alla känner sig välkomna mår även samhället bra, säger hon.
Att regnbågsmärka företag och föreningar tror hon är ett bra första steg och så småningom hoppas hon att Gotland ska kunna få sin egen regnbågskarta där de märkta företagen finns utpekade.
- Det betyder att företagen har förankrat HBTQ-frågor i sin verksamhet och pratat med sina anställda. Det betyder att alla får komma in och hålla handen om de vill.
På just hotellen tror Annamaria Bauer att man har mycket att tjäna på en regnbågsmärkning.
- Det kan vara jobbigt att ta in på hotell som samkönat par och man får lätt blickar, säger hon.
En sådan enkel sak som att få tag i ett samkönat tårt-par högst upp på bröllopstårtan har i alla fall Annamaria Bauer inte lyckats med i Visby.
- Vi vill göra det här till en regnbågsmärkt destination. Att det här är en kärleksplats, avslutar hon.