Vilket Visby vill Regionen visa upp?

Gotland2018-07-15 12:48
För några år sedan tjänade varje gotlänning i snitt ca 4 500kr på turismen, motsvarande för fastlänningar var ca 2 500kr. Turismen borde således vara en viktig näringsgren för Region Gotland.
En av de mer kända platserna i Visby är Almedalen och Strandpromenaden. Hit kommer bussarna med guider och turister, här kör "tågen" på guidade turer och här njuter gotlänningar och turister under sköna sommarkvällar av solnedgång, medhavd pizza och likaså medhavd dryck. I Almedalens lekpark är det full fart från tidig morgon till sena kvällen.
Hur ser det då ut en helg i mitten av juli? Överfulla papperskorgar som kajorna festar om i, flaskor och tomburkar ligger spridda längs Strandpromenaden, buskar och murar i området förses med näringsrik urin.
Är det detta Visby Regionen vill visa upp för alla hitresta turister? Lyckan var stor när kryssningskajen invigdes, nu skulle det komma ännu fler turister. Att alla dessa turister också har behov av en toalett eller en tom papperskorg har tydligen inte Regionen noterat. Eller att alla små besökare i lekparken också har behov då och då. Att hänvisa till toaletterna i Varmbadhuset eller biblioteket fungerar inte, många orkar inte hålla sig så länge.
Regionen måste tänka om, ska man få människor att återkomma eller prata gott om Visby måste städning av området fungera under säsongen, toaletter bör finnas i direkt anslutning till Almedalens lekplats och vid Strandpromenaden. Klarar man inte det får man överlåta driften av området till någon av alla driftiga entreprenörer som fortfarande finns på ön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om