Vikingatemat lockar - och ger mersmak
Turistnäringen i allmänhet må vackla, men satsningen på Gotland som vikingaö, med inledande temaår, tycks bli en framgång som ger mersmak.- Gotland är Sveriges främsta vikingadestination. Vi börjar lära oss hur vi ska ta vara på det och det ska bli spännande att se fortsättningen, säger Dan Carlsson, nöjd projektledare.
- Vissa veckor har vi nästan haft dubbelt så många besökare som i fjol, säger Björn Ewald på Vikingabyn.
Fortsatt satsning
Han menar att det är ett erkännande för att vikingatemat är gångbart och att det klart pekar mot att man bör fortsätta satsa på det.
- Nu ska vi sätta oss ner och fundera på hur organisationen ska se ut för ett framtida Gotland Vikingaön, vad vi vill uppnå och vilka som vill fortsätta satsa.
Länsmuseets föreläsningar och utställningar om vikingarnas världar och skatter, har också slagit väl ut. Likaså teatern "Ormkvinnans barn" i När, de öppna utgrävningarna i Fröjel och Lännaskolans vikingamarknad i Slite.
Ett av de evenemang man redan nu planerar en uppföljare till, är "Gotlands Allting" på Roma kungsgård.
Sammantaget, menar vikingaårets projektledare Dan Carlsson, har starten för vikingakonceptet blivit en fullträff.
- Intresset kommer att växa. Journalister från Frankrike, japan, Belgien, Schweiz, Tyskland och Italien har redan besökt ön under året, med anledning av satsningen på Gotland som vikingaö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!