"Vi har utsatts för ett övergrepp"

Den första dagen på den riktiga högsäsongen händer det som inte får hända på Vinäger i Visby.

Foto:

Gotland2007-07-06 01:08

Kassasystemet havererar efter att länsstyrelsen kopierat restaurangens kassauppgifter natten till igår.

Efter en samordnad tillsyn hade länsstyrelsen och skatteverket, lånat restaurangens kassauppgifter i systemets hårddisk och server. Men när Vinäger igår morse fick tillbaka utrustningen var informationen som utplånad.

-All information kring priser och annat viktigt är borta, säger Jörgen Axemo som tillsammans med Maria Jakobsson driver Vinägers bar, café och restaurang. "Förödande för oss"
-Det är fördjävligt. Inte att de kollat oss, det är helt i sin ordning. Men att de inte kan lämna tillbaka grejerna i ursprungligt skick är oacceptabelt, och förödande för oss, säger han. Folk som vägrat ta emot handskrivna kvitton och därför rest sig och gått, ett otal förklaringar till förvånade gäster, ett hundratal lappar som skrivits och sprungits med från beställning till kök då elektroniken lagt ner. Det var gårdagens lunch för Maria Jakobsson och hennes personal. Slogs ut
- Personalen har varit fantastisk, säger hon. De har haft det svettigt idag men de är positiva som vanligt. -Det jag oroar mig för är missnöjda kunder som kanske inte kommer tillbaka till oss på grund av detta. Och så problemen med kortbetalningarna förstås. Kassahaveriet slog ut uppkopplingen för restaurangens kortterminal gentemot banken. Kontokorten har kunnats dra men någon garanti för att det funnits täckning för köpen finns inte. Befarar katastrof
- Hälften av köpen är med kort och att vi har notor på flera tusen är inte ovanligt. Det är väldigt riskfullt för oss att inte veta om de har registrerats, säger Maria Jakobsson. -Det besked jag fått är att någon ska ha lagat systemet senast ikväll (läs igår kväll). Problemen vi hade kring lunchtid kommer inte vara nånting mot vad vi får ikväll, då vi har en mer avancerad meny och större barnotor. Och har vi inte fått tillbaka vår utrustning i morgon så har vi bara en sak att vänta - katastrof! Ingen förklaring
Ansvarig för händelsen, Ulf Linnerhed på länsstyrelsens tillsynsenhet, har ingen förklaring till hur de lyckats radera ut all denna information ur restaurangens kassasystem. -Det är en gåta, säger han. Men tillägger att det från deras sida arbetas med att laga det man förstört. -Skulle vi misslyckas så kommer vi att ersätta Vinäger, men det blir en senare dialog mellan oss och restaurangen, säger Ulf Linnerhed. -Vi har ett rykte att leva upp till. Jag förstår om gästerna blir besvikna och en sån här sak sprids snabbt bland folk, menar Maria Jakobsson. Utsatt bransch
-Det kommer aldrig gå att värdera hur mycket pengar som missnöjda kunder kommer att kosta oss. Det känns som ett övergrepp från myndigheternas sida. Krogbranschen är väldigt tuff och vår intensiva och korta säsong gör oss otroligt utsatta, fortsätter hon. Sent i går kväll hade man på Vinäger ännu inte hört något mer från de ansvariga. Kassasystemet, som ska vara värt flera hundratusentals kronor, var vid den tiden inte lagat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om