"Vi hade väntat oss ett anbud"

Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert beklagar Rederi AB Gotlands beslut, men menar att bolagets invändningar kring äventyrad sjösäkerhet är ovidkommande.
- Man måste ju se till att det rederi som vinner trafiken, inte kan välja att köra långsammare bara för att spara pengar.

Gotland2006-03-04 06:00
När fick du veta att Rederi AB Gotland inte deltar i upphandlingen?
- Formellt när jag fick ett brev i dag [fredag] per fax vid 13.30. Senare fick vi också ett brev med samma innehåll överlämnat direkt av en person.
Kände du till att det här var på gång?
- Nej, det kan man väl säga att det kom utan förvarning.
"Kan man väl säga" - det låter vagt?
- Nej, det är bara att konstatera att vi hade väntat oss ett anbud.
Och vilken var din spontana reaktion, när så inte skedde?
- Jag beklagar att de väljer att inte lämna anbud. Vi hade velat ha så många anbud som möjligt.
Anbudstiden gick ut 00.00 i natt och Staffan Widlert konstaterar att man på måndag förmiddag, då posten kommit, vet hur många anbud man fått.
- Skulle det, hypotetiskt sett, visa sig att det inte kommit in något anbud alls, då avbryts upphandlingen på måndag. Har vi fått in anbud kan vi inte kommentera något förrän de är prövade. Då är vi inne i juni, säger Staffan Widlert som konstaterar att upphandlingen omfattas av sekretess.
Om inga anbud inkommer nu, så gör man en ny upphandling.
- Då får vi höra med övriga rederier som visat intresse, eller som kan tänkas visa intresse. Vi har ganska gott om tid för en ny upphandling.
Sannolikt vill Rederi AB Gotland då delta, enligt den information som lämnades under fredagen. Rederiet menar dock att de nu angivna upphandlingskriterierna är omöjliga att uppfylla.

Bedömningsfråga
Kommentar, Staffan Widlert?
- Jag kan förstå att det är frågor som ett rederi har, vem som ska bära risken för hur resandet utvecklas och hur man ska hantera ökade oljekostnader. Både risker och möjligheter flyttas över på rederierna.
Är det omöjliga kriterier?
- Det är inte min uppfattning. Det handlar om hur man bedömer möjligheterna att det ska bli en bra affär för rederiet.

Ovidkommande
Rederiet menar också att det nya avtalet kan innebära att sjösäkerheten äventyras...
- Det är väl den enda av deras punkter som jag tycker är ovidkommande. Vi har diskuterat det här med Sjöfartsverket och man är överens om att sjösäkerheten inte äventyras. Man måste ju på något sätt se till att det rederi som vinner trafiken, inte kan välja att köra långsammare bara för att spara pengar.
Rederiet hänvisar även till den pågående tvisten mellan Rikstrafiken. Var står ni idag?
- Skiljenämnden har påbörjat arbetet med att ta in yttrande från parterna och vi har skickat in våra uppfattningar.
Har något nytt framkommit, som kan tänkas ha påverkat rederiets beslut att inte delta i anbudsgivningen?
- De har fått vårt yrkande, men jag kan inte föreställa mig att det innehåller något nytt. Nej, inte vad jag vet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om