"Vi är trötta på Samres!"

Tekniska nämnden vill att beställarcentralen för färdtjänst och sjukresor övergår i regionens egen regi.

Tommy Gardell (S), ordförande i Tekniska nämnden.

Tommy Gardell (S), ordförande i Tekniska nämnden.

Foto: Krister Nordin

Gotland2014-06-18 16:45

– Vi är trötta på Samres! säger Tommy Gardell (S), ordförande i nämnden.

Tekniska förvaltningen skat titta på hur en lösning i egen regi kan se ut och kosta. Samres har skött beställarcentralen i cirka tio år och fått mycket kritik genom åren. Vid onsdagens nämndmöte föreslog majoriteten att verksamheten ska tas tillbaka i egen regi. Nuvarande avtal går ut i oktober 2015 och till hösten måste arbetet med en eventuell ny upphandling påbörjas.

M och FP ville att nämnden skulle besluta om en ny upphandling direkt, vilket röstades ner. C föreslog att en upphandling ska göras men att regionen ska lämna ett eget anbud.

– Vi vill i första hand inte ha en upphandling, men om förvaltningen kommer fram till att det blir dyrt då genomför vi en upphandling, säger Tommy Gardell.

Företaget PWC har gjort kvalitetsrevision av Samres verksamhet på uppdrag av regionen. Rapporten visar att det mesta fungerar bra och att den kritik som hörts till största del varit obefogad.

– Vi i politiken delar inte den uppfattningen. Jag har en lång lista på klagomål här som inte har beaktats, säger Tommy Gardell.

Ett problem, som även PWC påtalar, är att det varit oklart vart kunderna ska vända sig vi eventuella klagomål. Regionen och förarna får ta emot många klagomål och det saknas rutiner för vidareförmedling till Samres. Samres har nu blivit bättre på att informera om hur man kommer i kontakt med bolagets kundtjänst.

– Det är klart att de inte får några klagomål när deras kundtjänst är hemlig, säger Tommy Gardell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om