Den har i princip alltid klarat besiktningen, Irma Wimans Subaru 1800 Combi från 1986.
Den här gången kom hon undan med ett obokat återbesök - koldioxidhalten var för tyvärr för hög.
Inte beroende av bil
- Jag är ändå nöjd. Jag trodde det skulle bli anmärkning på rost och en massa andra grejer, säger Irma Wiman.
Hon är inte beroende av bilen i jobbet, och har därför aldrig brytt sig om att skaffa nyare bil.
Ett sätt att ta sig fram
Så länge den fungerar och går i genom besiktningen, är det inte nödvändigt menar hon.
- Jag nappar inte på att ha den senaste modellen och så. För mig är bilen ett sätt att ta sig från en punkt till en annan. Hade jag haft ett annat jobb där jag behövt bilen mer skulle jag förmodligen ha bytt för länge sedan, säger hon.
Äldst i landet
Den genomsnittliga årsmodellen för personbilar i trafik på ön är 1997 - äldst i landet.
Ett år äldre än Jämtland och Norrbotten. Med detta som facit i hand är det då tämligen imponerande att alla tre länen hamnar i topp av andelen godkända besiktningar hos Bilprovningen förra året.
Ingen flirt
Gotland, Stockholm, Jämtland och Norrbotten hade alla 56 procent godkända personbilsbesiktningar.
I Gotlands fall finns det dock en given förklaring till den höga placeringen - men det har inte med de gotländska damernas flörtkunskaper att göra.
Saltfritt räddningen
- Att det är saltfritt är avgörande. Saltet påverkar inte bara rost i balkar, utan stör många andra system. Det tränger in i både broms- och avgassystemet, säger Per Wretling, platschef på Bilprovnigen i Visby.
Fabriksny efter tre år
Han berättar att en tre år gammal gotlandskörd bil kan se fabriksny ut, i jämförelse med en lika gammal fastlandskörd bil.
I Upplands Väsby råder också saltförbud, men där har det ingen betydelse eftersom bilarna ändå kör på saltade vägar i andra kommuner, menar Per Wretling.
- Det är som ett saltfritt reservat här. Om gotlänningarna ändå kört bilen på fastlandet, tror jag att de är ganska duktiga på att spola av bilen efteråt, säger han.
Månar om sina bilar
Enligt honom är gotlänningar mer måna om att ta hand om sina bilar.
- Folk älskar sina bilar lite mer här. De flesta kan pyssla med bilen själva, som att fixa en trasig lampa eller andra småsaker.
Rolls Royce
Någon direkt favoritbil att besikta kan han inte välja, men berättar att de hade två Rolls Royce inne för besiktning förra året.
- Rolls Roys är ju alltid Rolls Roys, men det är mycket myt kring dem. Engelsk kvalitet, de är mest stora och tunga. Inte som förr i tiden, då det mer var "Wow, Rolls Roys!".
Många veteraner
Av samtliga registrerade personbilar på Gotland, är 12,6 procent skattefria veteranbilar.
- Det var nog inte tanken från början när det infördes. En massa gratis andrabilar, men så har det blivit lite här, säger Per Wretling.