Växande nätverk ser samordningsvinster

Det ett år gamla marknadsförings- och bokningsbolaget Gotland Promotion AB, har fått ännu en delägare: Kneippbyn.
Turistnätverket har i dagsläget 25 medlemsföretag, som samtliga valt att betala provision för att få samverkansvinster.

Gotland2006-02-03 06:00
Svenska hushåll spenderar allt mer på turism. Enligt Nutek ökade turistkonsumtionen med 48 procent, åren 1995-2003.
Näringsgrenen skapar lika många svenska arbetstimmar som jordbruket, skogsbruket och fiskenäringen tillsammans. Exportvärdet år 2004, överträffades enbart av personbilar och järn och stål.
Nya tider med teknik, ger nya möjligheter. Exempelvis så ökar e-handeln, alltså köp av varor och tjänster via internet, rekordsnabbt.

Nytt nätverk
I januari 2005 bildades det gotländska bolaget Gotland Promotion AB, av Rederi AB Gotland, Gotlands Konferens & Turistservice AB och Gotlandsresor AB.
De gick samman kring ett gemensamt call center, men främst kring en redan väletablerad och frekvent sedd plattform för marknadsföring, bokning och betalning: Destination Gotlands hemsida på internet.
Därefter började det fortfarande pågående arbetet, med att bredda nätverket.
I dagsläget erbjuds resor, boende och upplevelser från 25 turistföretag. Medlemmarna betalar ingen anslutningsavgift, utan i stället provision på bokningar.
Gotland Promotions verksamhetschef Peter Tumegård, en av tre anställda, konstaterar att såväl små som öns största aktörer finns med.
Senast in var Kneippbyn AB, som även blev delägare.
Aktiefördelningen är 15 procent vardera av de tre turistföretagen och resterande 55 procent av rederiet. Vad händer då om den pågående upphandlingen av färjetrafiken inte förordar Rederi AB Gotland?
- Vi har köpt nyttjanderätten, så nätverket lever vidare. Förhoppningsvis då med det eventuellt nya rederiet. Destination Gotland är en naturlig domän, säger Peter Tumegård.
Just nu förs diskussioner för att få med Skyways och Gotlandsflyg i nätverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om