Kampanj ska förhindra akut vattenbrist i sommar

Gotlands förenade besöksnÀring (GFB) tillsammans med flera företagare har tillsammans tagit fram ett manifest för hÄllbar turism pÄ ön. Högst pÄ agendan stÄr att undvika en vattenbrist som kan bli akut. Namnet pÄ kampanjen Àr Be Local.

Trion Kati Ahtee, Calle Ewald och Menette von Schulman varnar för att det kan bli akut vattenbrist i sommar. De tycker att alla pÄ ön ska ta kortare duschar.

Trion Kati Ahtee, Calle Ewald och Menette von Schulman varnar för att det kan bli akut vattenbrist i sommar. De tycker att alla pÄ ön ska ta kortare duschar.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-05-21 11:15

Kom gĂ€rna till Gotland, men bete dig pĂ„ ett hĂ„llbart vis och var rĂ€dd om grundvattnet. SĂ„ kan man sammanfatta Be Locals budskap till bĂ„de turister och öbor. 

– Vi mĂ„ste fĂ„ till en hĂ„llbar besöksnĂ€ring. Vi vill gĂ€rna fĂ„ hit folk men det sliter sĂ„ klart ocksĂ„ pĂ„ Gotland. Ett av stegen i processen Ă€r att prata med dem som kommer. BesöksnĂ€ringen Ă€r öns största och det kommer hit en miljon turister varje Ă„r. Vi mĂ„ste se till att det blir lĂ€tt att göra rĂ€tt, sĂ€ger Kati Ahtee pĂ„ GFB.

Den absolut viktigaste punkten i Be Locals kampanj handlar om vattnet. För det kan bli kris.

– Vi vill helt enkelt berĂ€tta för vĂ„ra besökare att det Ă€r superviktigt att vi alla sparar pĂ„ vattnet. Det finns en stor risk mitt i juli om det fortsĂ€tter att vara sĂ„ torrt som det har varit, framförallt pĂ„ landet, att vattnet faktiskt tar slut, sĂ€ger Kati Ahtee.

Calle Ewald som driver Surflogiet i Tofta Àr en av de som Àr engagerade i kampanjen och drar sitt strÄ till stacken.

– Det handlar om att fĂ„ besökarna att kĂ€nna att man Ă€r en del av lokalsamhĂ€llet och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt engagera sig i de lokala miljöfrĂ„gorna. Vattenförbrukningen mĂ„ste minskas men det Ă€r annat att tĂ€nka pĂ„ ocksĂ„. Det Ă€r naturen och allemansrĂ€tten och att man inte ska skapa buller och skrĂ€pa ner. Man ska egentligen bara lĂ€mna sina fotspĂ„r efter sig, sĂ€ger han.

PÄ S:t Clemens Hotell Àr man ocksÄ delaktiga i Be Local. De arbetar för att hÄlla nere pÄ vattenförbrukningen pÄ anlÀggningen.

– Vi har jobbat med miljö och hĂ„llbarhet sen vi tog över hotellet för femton Ă„r sen. Men om vi inte har vatten i vĂ„ra kranar eller ett rent hav att bada i sĂ„ kommer vi inte heller ha nĂ„gra besökare, sĂ€ger hotellchefen Menette von Schulman.

Vad gör ni konkret för att sÀnka förbrukningen?

– Vi har köpt in vattensnĂ„la duschmunstycken. Det kostade 12 000 och investeringen betalade sig pĂ„ tre mĂ„nader.

PÄ just duschandet finns mycket vatten att spara. Om alla pÄ Gotland skulle ta tvÄ minuter kortare duschar skulle vattenförbrukningen enligt kampanjen minska med tre miljoner liter om dagen. Men pÄ Gotlands förenade besöksnÀring Àr man oroade för vad det skulle innebÀra om ön ÀndÄ torkade upp.

– Lokalbefolkningen kan fĂ„ en bild av att det Ă€r besökarnas fel. Det kan ocksĂ„ ge turisterna en dĂ„lig uppfattning om ön, sĂ€ger Kati Ahtee.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!