Varför svarar du inte, ministern?

Varför vill inte infrastrukturminister Åsa Torstensson svara på GT:s fråga om färjetrafiken?

Gotland2006-12-30 06:00
I två dagar har vi försökt få en förklaring, som gäller något mycket viktigt för gotlänningarna, upphandlingen av färjetrafiken.
Men Åsa Torstenssons pressekreterare kan inte få fram ett svar förrän, kanske, i nästa vecka.
Frågan är: varför ska offentligt upphandlad trafik, gotlandstrafiken, undantas från likvärdig konkurrens?
Anbuden om färjetrafiken till Gotland ska vara inlämnade till Rikstrafiken den 25 januari nästa år.
Det estniska rederiet Tallink har aviserat att de vill lägga ett anbud och Rikstrafiken har därför förlängt anbudstiden. Om Tallinks finska dotterbolag lägger anbudet kan rederiet räkna med ett sjöfartsstöd från finska staten på 50 miljoner kronor för gotlandstrafiken.

Vill ändra sjöfartsstödet, men...
Detta sjöfartsstöd utgör kompensation för skatter och arbetsgivaravgifter. Sverige ger också sådant sjöfartsstöd till fartyg i utrikestrafik. Men inget stöd lämnas till rederier som går på svenska hamnar.
Nu har regeringen hos EU anmält att Sverige vill ändra i sjöfartsstödsförordningen. Sverige vill att stöd ska kunna lämnas för svenska fartyg, som inte bara går i utrikestrafik, om "sökanden gör troligt att fartyget kommer att arbeta i internationell konkurrens".
Så har Åsa Torstensson skrivit i ett svar på en frågan som riksdagsledamoten Rolf K Nilsson ställde i förra veckan. Han undrade hur statsrådet tänkte agera för att svenska rederier ska kunna konkurrera på lika villkor med utländska när det gäller svensk inrikestrafik.
Så långt hade allt varit väl, om inte för Åsa Torstenssons slutkläm, som lyder:
"Offentligt upphandlad trafik kommer inte att omfattas av detta undantag".

...inte för gotlandstrafiken
Hon säger alltså att regeringen vill ha likvärdiga villkor vad gäller sjöfartsstöd, utom när det gäller gotlandstrafiken. Varför?
GT har i två dagar sökt få en förklaring av Åsa Torstensson, men förgäves. Hennes pressekreterare säger att vi kanske kan få ett svar i nästa vecka.
Redareföreningen har också krävt att svenska rederier ska ha samma förutsättning som utländska rederier att lägga bud på gotlandstrafiken. Gotlandsbolaget har låtit förstå att kanske man inte ens lägger anbud om inte villkoren blir likvärdiga.

Frågan kvarstår
Åsa Torstensson skriver till Rolf K Nilsson att hon inte tänker vidta några åtgärder, men att hon följer frågan.
Varför, Åsa Torstensson, vill du att just gotlandstrafiken ska upphandlas på icke likvärdiga villkor?
Det är den frågan vi ställt under två dagar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om