Våren och hösten drabbas hårdast av minskade färjeturer

Minska antalet turer med tvåhundra, löd ordern från Rikstrafiken.
Nu har Destination Gotland gjort ett förslag till turlista för 2006. De stora försämringarna ligger under vår och höst, eftersom vinterturlistan i praktiken gäller under 45 veckor.

Gotland2005-09-22 06:00
Den basturlista som lades fast efter Berit Rolléns utredning av gotlandstrafiken gäller i stora drag under 2006. Enligt den ska linjen till Nynäshamn trafikeras med två dubbelturer sex dagar i veckan, och Oskarshamnslinjen ha en dubbeltur sex dagar i veckan. Under januari och februari tas dock morgonturen på tisdagar till Nynäshamn bort, vilket innebär att man under två månader bara har två dubbelturer fem dagar i veckan.
Oskarhamnslinjen kommer, liksom i år, att vara helt utan trafik på lördagar under lågsäsongen november- mars.

Ingen upptrappning
De stora förändringarna blir under vår och höst. I årets turlistor började upptrappningen inför sommaren redan den 15 april, då HSC Gotlandia sattes in i trafiken. Den lilla snabbfärjan är i trafik till och med den 2 oktober i år - nära 24 veckor.
Nästa år sätts HSC Gotlandia inte in i trafik förrän den 29 juni och kör sista turen för säsongen redan den 20 augusti. Perioden i trafik krymper alltså till knappt åtta veckor.
Även natturerna från Visby kl 00.50 tas bort under juni och en vecka i augusti. Därmed försvinner även avgångarna från Nynäshamn kl 07.30.
- Det är tråkigt för oss att trafiken försämras under vår och höst. Just under augusti, september och oktober har vi haft de största passagerarökningar, procentuellt sett, säger Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen.
Destination Gotland noterade en ökning med 15 000 resenärer under augusti, och för närvarande genomför rederiet en annonskampanj i Stockholms tunnelbanestationer där Gotland lanseras som ett attraktivt resmål även under hösten. Någon liknande kampanj lär inte bli aktuell nästa år, om nuvarande förslag till turlista fastställs.
- Det vore inte rätt mot resenärerna med en sådan marknadsföring, samtidigt som vi drar ner på antalet turer, säger Per-Erling Evensen.

Ny färja ökar kapaciteten
Högsäsongen är begränsad till perioden 4 juli-14 augusti, en vecka kortare än i år. Under den perioden blir antalet turer lika många som i år - och kapaciteten kan till och med bli bättre nästa sommar.
- Den nya snabbfärja som vi bygger i Italien har tio procent högre kapacitet än HSC Gotlandia. Vi har erbjudit Rikstrafiken att byta ut HSC Gotlandia mot den nya färjan utan att kostnaderna för trafiken ökar, säger Per-Erling Evensen.
Destination Gotlands förslag till turlista ska nu ut på remiss. Rikstrafiken kommer att fastställa tiderna den 17 oktober. Då ska man även besluta om biljettpriserna för 2006. Enligt Rikstrafikens förslag ska en generell prishöjning på fem procent kompletteras med ett bränsletillägg på 40 kronor på varje biljett. Kronpåslaget innebär att prishöjningarna - procentuellt sett - blir högre för dem som reser med de billigaste biljetterna. Och dit hör alla som åker med gotlandsrabatt.

Fotnot: En detaljerad redogörelse för avgångstider finns på www. helagotland.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om