Välkommen ombord!

Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg, marknadschefen Per-Erling Evensen och Leif Pettersson mötte passagerarna som steg ombord på m/s Visbys premiärtur med röda rosor. Efter onsdagens slutliga godkännande av säkerheten ombord kunde så den nya storsnabbfärjan äntligen avgå på sin första reguljära tur med passagerare.
­ Vi hoppas att ni ska trivas med båten, vi gör det, sa befälhavaren på premiärturen Kjell Broander, när han hälsade premiärpassagerarna välkomna.
Kl. 16 avgick färjan från Visby och punktligt kl. 19.15 lade den till i Nynäshamn för att efter en timme återvända till Visby med tusentalet helgresenärer.

Gotland2003-03-29 04:00
Med ombord på jungfruturen fanns ca 700 passagerare. Majoriteten ¿vanliga" resande som skulle ha åkt oavsett färja men där fanns även ett antal färjeentusiaster som inte ville missa chansen att vara med på den historiska första turen. Två av dessa var Micke Asklander, Stockholm, och Stefan Andersson, Visby. De hade också åkt sista turen med Visborg från Nynäshamn. Och för duon är det givet, det är den sista turen som det är viktigast att vara med på.
­ Jag åker även andra liknande turer om jag har tid och råd, berättar Micke. 5-10 per år brukar det bli.
Närmast skall han nästa torsdag i väg till Norge för att åke premiärturen Bergen-Hanstholm i Danmark med Fjord Lines.
De båda fick kontakt via Mickes hemsida. Det finns också en förening som samlar likasinnade fartygsfanatiker, Club Maritim. Vilket som är duons favoritfartyg i Gotlandstrafiken råder det annars ingen tvekan om - Visborg.
­ Den är mycket speciell, charmig eftersom den har historia. Men de är också positiva till storsnabbfärjan.
­ Den här blir också bra men då handlar det om transport, bara en resa över.
M/s Visby lade ut på en spegelblank Östersjö, på så sätt kunde premiärturen inte varit behagligare. Befälhavaren Kjell Broanders röst hördes i högtalarna:
­ Hjärtligt välkomna på vår premiärtur till Nynäshamn i kväll. Vi gör nu 29,5 knop så vi bjuder på lite extra. Vi hoppas att ni ska trivas med båten, vi gör det.
Passagerarna gick runt och inspekterade faciliteterna, åt i restaurangtorget och barnen fick glasspinnar av en välbekant clownutstyrd person. Rederiets speciella kör, NS, bjöd också resenärerna på sång. Överlag verkade man positivt inställda till nya färjan.
­ Äntligen en kombination av storlek och snabbhet, menade exempelvis Christina Nilsson. Och suveränt att man slipper natturer.
Besättningnen uppgick enligt Sjöfartsinspektionens föreskrifter för inkörningsperioden till 38 man.
Under de kommande turerna skall ännu en hel del detaljer trimmas in och förbättras där så erfordras. Även om allt är förplanerat så långt det går måste sådant som restaurangkapacitetetn testas när det är fullt av riktiga resenärer med krav och önskemål och åtföljande rejält tryck ombord. Och visst förekom det vissa barnsjukdomar. När säkerhetsfilmen skullle visas i tevemonitorerna var det svart, de var helt enklet inte påslagna. Sittplatsnumrereingen vållade också en del problem.
Vissa passagerare hade fått nummer som inte fanns eller inget nummer alls. Men i allt väsentligt levde överfarten upp till förväntningarna.
Under färd. M/S Visby accelererar snabbt till nära 30 knop.
Vd-hälsning. Rederi AB Gotlands vd Jan-Erik Rosenlund lämnar över blommor till Destination Gotlands intendent Ann-Christin Lönnqvist
Matdags. NS-medlemmen Åke G Sjöberg med fylld bricka.
Glass i stora lass. Daniel Nilsson delade ut pinnar till små
och stora barn.
Barnbio. Mjukisdjur kan de små biobesökarna sitta på.
Bilar. I en jämn ström ringlade sig bilarna ombord på m/s Visby.
Manskör. Sångsällskapet NS underhöll premiärpassagerarna med skönsång.
Entusiaster. Micke Asklander och Stefan Andersson åkte med
enbart för att det var premiärtur.
Välfyllt. Hyllorna i kiosken var givetvis fyllda av varor.Foto: TOBIAS WALLSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om