Välkommen hem

Snabbare, tåligare och aningen vänligare mot resenärerna.
Det är befälhavare Mats Thors intryck efter att ha hämtat hem Gotlandia II från Italien till Visby. Så snabb var "italienskan", att hon fick göra ett ärevarv utanför hamnen för att inte komma för tidigt.

Gotland2006-05-29 06:00
Beräknad ankomsttid var kl 13.00, men redan en halvtimme innan kunde man se Gotlandia II stäva mot Visby hamn med god fart. För att inte komma för tidigt gjorde färjan ett extra varv utanför hamnen, och passade samtidigt på att släppa ut HSC Gotlandia som avgick till Nynäshamn kl 12.55. Klockan 13.15 på söndagen låg Gotlandia II förtöjd vid Holmen i Visby hamn. Under jubel öppnades portarna i aktern och gratulanterna kunde försedda med blommor bege sig ombord för att gratulera befälhavaren Mats Thor till en lyckad hemfärd.
- Jag hade räknat med att vi skulle vara hemma i fredags, men vi mötte tufft väder på Atlanten. Vi tvingades vända och lägga oss i lä sex timmar utanför Lissabon. Efter det var alla ombord helt slut, berättar Mats Thor.
Efter att ha passerat genom Kielkanalen gick resan till hemmahamnen via Oskarshamn och Nynäshamn, dit man kom under natten till söndagen. Färjan tog den vägen för att man skulle undersöka hur mycket arbete som måste göras i hamnarna.
- Det blir nog en del jobb innan allt är okej, säger Mats Thor.

Ankomst i regn
På kajen i Visby stod ledningarna för Gotlandsbolaget och Destination Gotland med Gotlandsbolagets hedersordförande Eric D Nilsson i spetsen och väntade på den nya färjan. Samtidigt som Gotlandia II anlöpte hamnen började regnet att falla, och ankomsten blev inte riktigt den folkfest flera hade väntat sig. Många nyfikna valde att se färjan från bilfönstret från den karavan av bilar som ringlade förbi Holmen.
Efter hemkomsten hördes många lovord om den nya färjan. Maskinbefälet Magnus Jonsson vågar påstå att den nya färjan inte kommer att få samma motorproblem som sin föregångare.
- Den här maskinen är mer gedigen. Den är redan från början byggd för 20 cylindrar, medan maskinen på den gamla färjan ursprungligen var gjord för tolv cylindrar som byggdes på, berättar han.
Trots att Gotlandia II är större och lastar mer så går den snabbare. Befälhavaren Mats Thor tror att man skulle kunna köra Visby-Nynäshamn på två timmar och fyrtio minuter.
- Ska vi sätta hastighetsrekord bör vi göra det med en gång. Det är med färjor som med bilar, de tappar lite i prestanda efter hand, säger han.

Rör sig mjukare
Mats Thor tror att Gotlandia II blir lite vänligare mot resenärerna i hårt väder än föregångaren.
- Den har snällare stabilitet, rör sig lite mjukare, berättar han.
Under gårdagen fick inga andra än Gotlandsbolagets och Destination Gotlands personal gå ombord. Under färden från varvet i Italien till Visby har besättningen sovit på madrasser i salongerna. Färjan behöver städas och göras i ordningen innan den kan visas upp.
- Vi räknar med att ha en visning av färjan för allmänheten lördagen den 10 juni, berättar Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen.
När färjan kommer att sättas in i trafik är inte bestämt, men sker troligen i månadsskiftet juni-juli.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om