Efter ett flertal möten mellan konstkonsulenten Armin Scholler och gotlĂ€ndska skolelever angĂ„ende konstundervisning i skolan vĂ€cktes idĂ©n om att starta âKonstakutenâ pĂ„ Gotland.
Tanken Àr att en konstpedagog snabbt ska kunna Äka ut till skolorna med skrÀddarsydda program som bidrar till undervisningen med perspektiv frÄn konstens vÀrld.
ââDet kan vara matematik eller idrott, det kan gĂ€lla vilket Ă€mne som helst, sĂ€ger Armin Scholler.
En utryckning kan exempelvis gĂ„ till sĂ„ hĂ€r: En klass vill att âKonstakutenâ kommer.
LĂ€raren informerar Konstakutens personal om vilket temat ska vara sen utgĂ„r âKonstakutenâ frĂ„n temat och letar upp exempel frĂ„n konstens vĂ€rld. I mötet mellan klassen och âKonstakutenâ diskuteras konstverken som sedan Ă€r utgĂ„ngspunkten för elevernas eget skapande. Efter behov kan exempelvis dansare eller musiker följa med och delta i âutryckningenâ.
Projektet âKonstakutenâ Ă€r helt nytt för Gotland och har som mĂ„l att pĂ„ sikt ingĂ„ i Gotlands museums ordinarie verksamhet. Ambitionen Ă€r att âKonstakutenâ ska kunna möta 30 klasser per termin bĂ„de pĂ„ landsbygden och i Visby. Projektet Ă€r igĂ„ng.
ââVi rullar redan pĂ„ riktigt med sirenarna pĂ„, sĂ€ger Armin Scholler.