Utredning vill dubberikta mera i Visby innerstad
Visst skall bilarna finnas i Visby innerstad men hastigheterna för dem skall sänkas så att de blir på gångtrafikanternas villkor.
I nästa vecka presenteras utredningen för tekniska nämnden.
Utredarna anser att miljön innanför murarna blir trivsammare för de oskyddade trafikanterna, det vill säga de icke bilburna, om bilisterna sänker hastigheten.
Många åtgärder föreslås, men i flera etapper.
I en första etapp föreslås att en rad enkelriktade gator dubbelriktas, att väjningsplikt tas bort och ersätts av högerregeln samt att övergångsställen tas bort. Vidare föreslås generellt förbud att parkera men att det blir tillåtna på markerade parkeringsplatser.
Stockholms innerstad
Om inte hastigheterna minskat när den första utvärderingen sedan görs så är nästa steg att införa gårdsgata/torggata i hela innerstan.
Enkelriktade gator som dubbelriktas kan visserligen öka trafiken men i det totala trafikarbetet kan en minskning förekomma. Utredarna ger här exempel från Stockholms innerstad.
Bland gator och gränder som föreslås få dubbelriktad trafik kan nämnas Söderport, Odalgatan, Smedjegatan, S:ta Gertruds gränd mellan Odalgatan och Smedjegatan, Specksrum, Slottsbacken, Norra slottsgränd, S:t Hansgatan mellan Slottsbacken och Hästgatan samt Hästgatan mellan Mellangatan och S:t Hansgatan.
Gårdsgata
Enligt utredarna visar erfarenheter i övriga Sverige att ett övergångsställe sällan förbättrar säkerheten för de gående. Det kan möjligen bero på att falsk känsla av trygghet gör att många gående brister i uppmärksamhet.
I Visby innerstad skall gående kunna korsa gator var som helst då hastigheterna är förhållandevis låga och bilisterna skall köra på de gåendes villkor.
Uttrycket gårdsgata infördes i lagstiftningen för elva år sedan. Den innebär att hastigheterna inte får vara högre än gångfart, förbud att parkera på annan plats än särskilda parkeringsplatser, väjningsplikt mot gående samt väjningsplikt mot fordon när du kör in på annan gata.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!