Arlandautredaren om flygnyheterna: ”Vi visste ingenting”

Den sista maj nästa år ska regeringens utsedda man, deltidsgotlänningen Peter Norman, redovisa sitt uppdrag hur Arlanda ska kunna bli en mer konkurrenskraftig flygplats. Men fram tills i går morse hade han ingen aning om uppgörelsen mellan BRA och SAS.

Peter Norman är tidigare M-minister, och deltidsgotlänning. I december fick han det statliga uppdraget att leda och samordna Arlandautredningen. Den tredje flygplatsutredningen i hans karriär.

Peter Norman är tidigare M-minister, och deltidsgotlänning. I december fick han det statliga uppdraget att leda och samordna Arlandautredningen. Den tredje flygplatsutredningen i hans karriär.

Foto: Magnus Ihreskog

Gotland2024-09-18 04:29

Han har tidigare ansvarat för både Arlandautredningen och Flygplatsutredningen, och utsågs i fjol till statens samordnare för Arlanda flygplats. Peter Norman, deltidsgotlänning och tidigare M-minister, hade fram tills tisdagsmorgonen ingen aning om planerna mellan SAS och BRA – som alltså slutar flyga till Bromma efter årsskiftet.

undefined
Peter Norman pendlar själv mellan Gotland och Stockholm, och för honom personligen innebär samarbetet mellan BRA och SAS att hans resor kommer ta längre tid.

Fokuset för Peter Norman i sin samordnarroll är att stärka Arlandas konkurrenskraft och utveckling på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Hur påverkar det här Arlandautredningen?

– Det påverkar vårt arbete i den meningen att om det här materialiseras så kommer Arlanda att få fler resenärer och destinationer än annars. Så i den meningen påverkar det, men inte i så många andra delar då vår utredning mest handlar om infrastruktur till och från Arlanda, oavsett hur många som flyger, säger Peter Norman.

BRA står ju för merparten av Brommas trafik. Innebär det här slutet för Bromma tidigare än väntat?

– Det är en politisk fråga. Swedavia som har 10 flygplatser har inte rätt att lägga ned en flygplats, utan det är en fråga för riksdagen. Men redan i dagens läge går Bromma med förlust för Swedavia, och de har tidigare sagt att de gärna ser att flygplatsen läggs ned. Det här stärker deras argument, men i slutändan är det en politisk fråga.

undefined
Peter Normans uppdrag som statlig samordnare för Arlanda flygplats är att stärka flygplatsens konkurrenskraft.

Monopol är väl sällan bra – men innebär inte det här att SAS och BRA kommer ha en rätt stor marknadsandel av flygtrafiken?

– Ja det verkar ju så, och i sådana fall har vi en konkurrensmyndighet som jag utgår från får titta på den här frågan. För ofta är konkurrens bra för priset, inte minst på flygbiljetterna.

När fick ni reda på det här?

– När alla andra fick reda på det.

Är inte det lite märkligt?

– Nej det tycker jag nog inte. Det är ju en kommersiell fråga.

Ser du någon skörhet i det här med tanke på beredskap och samhällsviktiga funktioner?

– Om man tittar lite bredare så har vi både Skavsta, Västerås och Uppsala som alternativa flygplatser, så jag har lite svårt att bedöma så här på rak arm vad det skulle betyda för robustheten.

undefined
Ledtiderna på Arlanda är betydligt längre än de på Bromma. Transporten in till Stockholm tar även den längre tid.

Och du som deltidsgotlänning och pendlare, vad innebär det här för dig?

– Det kommer att bli krångligare flygresor, och det kommer att ta längre tid.

Har du räknat på hur mycket längre tid?

– Nej, det har jag faktiskt inte, men ledtiderna på Arlanda är betydligt längre än de på Bromma. Och så tar transporten in till stan längre tid, så det blir nog ett antal minuter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!