Jämfört med förra sommaren är vattennivåerna betydligt lägre i år. Erik Öhrn, verksamhetsledare på Gotlands förenade besöksnäring, har tagit del av nyheten.
– Vattnet är ju en grundresurs som är helt avgörande för oss. Det är viktigt att vi tar hand om det, konstaterar han.
När det kommer till att informera besökare om hur man bäst tar hand om ön har Gotlands förenade besöksnäring en tradition av att arbeta tillsammans med Region Gotland, länsstyrelsen, Destination Gotland och näringslivet.
– Men vattnet är ju den fråga som legat högst upp i prioritet varje år och som oftast kommer först när vi skickar budskap till besökare.
Regionen sammankallar vanligtvis andra aktörer till regelbundna möten om vattensituationen. Där får Erik Öhrn och hans kollegor information som de sedan kan föra vidare till sina medlemmar inom besöksnäringen – som i sin tur tar budskapet vidare till besökare.
Genom åren har man testat flera åtgärder för att uppmana folk att spara vatten. Bland annat genom att skicka ut klistermärken som anläggningar kan sätta upp i duschar, toaletter och vid övriga kranar.
– Det är allt från att duscha mindre, inte låta kranarna stå och rinna etcetera, säger Erik Öhrn.
Han tycker att ett enkelt tips, både för gotlänningar och sommargäster, är att byta till snålspolande kranar. Men också att ersätta den varma duschen mot en upplevelse i naturen:
– Att havsbada är jättebra. Nu finns det också mycket havstvålar och dylikt som är bra för miljön.
Vilka utmaningar ser du med att få ut information om bevattningsförbudet till sommargäster?
– Utmaningen med en ö är ju också en fördel. Man kan ju inte komma hit utan att ta flyg eller färja, vilket innebär att vi har två ingångsportar med möjlighet att kommunicera det här budskapet, till skillnad från en destination i Småland dit folk kör bil till exempel.
Vad gör du själv för att spara vatten?
– Jag samlar regnvatten i trädgården. Och så försöker jag att havsbada i stället för att duscha på sommaren, det är jätteskönt.
Även Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, betonar vikten av samarbete mellan aktörer på ön. För egen del brukar de sprida budskapet genom sina kanaler, bland annat i sociala medier och i mejlutskick.
– Och så informerar vi om vattenbristen på skärmarna ombord på färjan. Det är egentligen då kunderna är som mest mottagliga, menar Adam Jacobsson.
Eftersom majoriteten av besökarna tar sig hit med färja, tror han att deras åtgärder har en bra chans att påverka gästernas vattenkonsumtion under sommarveckorna.
Från Region Gotlands håll förs ett liknande resonemang.
– De flesta kommer ju hit med båten, och där skyltar vi redan i Nynäshamn och Oskarshamn. Men också ombord på färjan, när man kör i land i Visby, på färjeterminalen och vid bagagebandet, säger regionens VA-chef Susanne Bjergegaard Pettersson.
Nytt för i år är lanseringen av en ny app. I den ska bland annat turistanläggningar kunna se hur mycket vatten som förbrukats det senaste dygnet.
– Då kan de använda det som en del av informationen till sina besökare sen, säger Susanne Bjergegaard Pettersson.
Enligt henne var Gotland och Öland länge förhållandevis ensamma om att försöka nå ut med budskapet om att spara vatten. Men på senare år har frågan om hållbar vattenanvändning spritts till fler delar av landet. Numera har tiotals kommuner bevattningsförbud varje sommar, vilket gör att man kan ta inspiration av andra.
Men vad gör anläggningarna för att få sina gäster att spara på det dyrbara vattnet? Helagotland ställde frågan på mejl till ett några populära hotell i Visby.
Best western strand hotel skriver bland annat att de sedan nyheten om årets bevattningsförbud har ”funderat kring hur vi kan bli tydligare i vår kommunikation innan gästerna anländer. Till exempel genom att lyfta frågan redan när gästerna får sin digitala bokningsbekräftelse och kanske vid ytterligare kommunikationstillfälle några dagar innan deras ankomst till oss.”
Scandic hotell räknar upp ett antal åtgärder, bland annat snålspolande toaletter, speciella duschmunstycken, handfat med sensor på kranen och effektiva tvättmaskiner. Samt att inte städa rum som egentligen inte behöver städas.
Clarion hotell har liknande åtgärder i sin lista, och skriver även att receptionen uppmanar alla gäster som checkar in att vara varsamma med vattenförbrukningen under deras vistelse.