Utbildning sätter guldkant på jobbet
När kommunen satsade på utbildning för anställda inom hemtjänsten hamnade brukarna än mer i fokus. Med nya kunskaper har personalen blivit bättre på att se vad som är viktigast i varje enskilt fall.
Uppslutning. Hilmer Håkansson och Stellan Wrethagen hade uppvaktning av Marie Siwers, Susanne Andersson, Solveig Hedin-Plahn, Susanne Söderberg, Doris Hagman, Eva Jakobsson, Petra Jakobsson och Gunilla Bendelin-Larsson när resultatet av hemtjänstens utbildningssatsning presenterades.
Foto: Henrik Radhe
I fyra studiecirklar har 40 anställda i Hemse och Visby fått möjlighet att fördjupa sig i de äldres situation - om hur man kan göra dem mer aktiva, öka kunskapen om sjukdomar som stroke och alzheimer, hur man bemöter äldre på ett bra sätt, men även hur man som anställd arbetar på bästa sätt för att skona den egna kroppen.
Det övergripande målet är att öka förutsättningarna för de äldre att bo kvar hemma, göra dem mer aktiva och stärka välbefinnandet.
Positivt
Efter det att studiecirklarna avslutats är personalen mycket positiv.
- Det har varit många aha-upplevelser. Jag känner mig mer delaktig nu när vi gör upp checklistor för brukarna, säger Solveig Hedin-Plahn som arbetar med brukare inom Byrummet och på Åkermanska.
En erfarenhet är att inte göra alltför mycket i hemmen. De arbetsuppgifter som brukaren klarar att göra själv ska inte hemtjänsten ta hand om.
- Vår ambition är ju att alla ska kunna bo kvar hemma så länge som möjligt, men tar man ifrån äldre uppgifter som de klarar själva kan det gå utför snabbt, säger arbetsterapeuten Gunilla Bendelin-Larsson.
- Tidigare gjorde man jobbet själv, för man var stressad och visste att det gick fortare då. Nu tänker man till en gång extra, säger Susanne Söderberg som också arbetar inom Byrummet.
Ett resultat av utbildningen är att den planering som görs för varje brukare blir mer detaljerad, och det är inte alltid självklart var resurserna ska sättas in.
- Svaren på två frågor ligger till grund för målsättningen; vad är viktigast för brukaren?, och på vilket sätt kan vi stärka den personen?
- Ibland kan det vara så att den som har det stökigt hemma inte i första hand behöver hjälp med städning, eftersom den personen kanske prioriterar den personliga hygienen, berättar Marie Siwers som varit projektledare för utbildningen.
Snart har ett tiotal kommuner prövat Tyresö-modellen. Överallt har personalen varit nöjd, och bland de kommuner som undersökt brukarnas åsikter har svaren varit genomgående positiva.
Vad brukarna på Gotland tycker får vi inte veta.
- Nej. Det kostar mycket att göra en sådan undersökning. Vi satsade pengarna på att ge så många som möjligt en chans att gå utbildningen, säger Marie Siwers.
Det finns inga beslut om att fortsätta satsningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!