Utbildning är A och O
Först måste man ta vanligt körkort och sen fixa tillstånd för att ta andra behörigheter. Ska man köra buss och lastbil måste man skaffa speciell utbildning för det. Mer utbildning krävs om vi ska vara ADR-förare och transportera farligt gods. Enkel grundutbildning räcker inte för större ansvar.
Vill man köra måste man ha YKB yrkeskompetensbevis men det beviset gäller bara fem år. Då ska vi sitta i skolbänken 35 timmar för att få det förlängt annars får vi inte köra. Är jag anställd betalar mitt företag men en frilansare får själv betala vad det kostar och det är ca 10 000 kr vart 5:e år.
Vi chaufförer har förarkort som registrerar kör- och vilotider i färdskrivaren. Kortet skall tömmas på uppgifter varje månad och kontrolleras. Blir jag stoppad av polisen kan de bötfälla mig för saker jag gjort en månad tillbaka. Företaget kan råka ut för revision och då ser de igenom databasen och jag kan få böter. Det kan räcka med att komma fram två minuter för sent. Fastnar du i bilkö eller måste ta en omväg när det är vägbyggen och inte kommer fram när du hade tänkt så straffas du och får en anmärkning.
Tur det inte är lika hårda regler för alla!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!