Ungdomar erbjöd bot mot köplusten
Kvidande och till synes lidande, strök de omkring på Östercentrum. De var blåa, gröna och svarta i ansiktet och under näsan såg det ut att rinna blod. En man var så dålig att han kördes runt i en kundvagn. Det var de köpsjuka, de som gripits av shoppinghysterin som syntes i vimlet.
Joakim Sjögren från Grön Ungdom delade ut flygblad och varnade för den ökande konsumtionen som är ett hot mot miljön.
Foto: Petra Jonsson
-Vaccinera dig mot köpinfluensan, var budskapet som fördes fram med hjälp av en hiskeligt stor spruta av människor utklädda till läkare och sjuksköterskor. Andra agerade konsument-zombies.
Kampanj i hela världen
Bakom förklädnaden fanns medlemmar ur Grön ungdom och Fältbiologerna som uppmanade folk att delta i "En köpfri dag".
Det är en världsomspännande kampanj mot konsumtionshetsen.
- Just nu handlas det väldigt mycket och vi vill att folk ska tänka efter innan de köper saker, sa Joakim Sjögren, en av de medvetna ungdomarna.
- Behöver jag verkligen den där prylen jag tänker köpa, kan man fråga sig, tycker Joakim Sjögren.
Rädda jorden
Andra frågor att ställa sig är:
Kan jag låna eller hyra den i stället?
Går den jag har att laga?
Går den att hitta begagnad?
Finns det ekologiskt alternativ?
Att stoppa den intensiva handeln, handlar om att rädda jorden från att utarmas, är deras budskap.
- Om alla på jorden handlade som vi gör i Sverige, skulle vi behöva tre jordklot till. Resurserna räcker inte till, säger Göran Hådén, talesman för "En köpfri dag".
Ett klimathot
Konsumtionen vi ägnar oss åt i den rika världen, är det största hotet mot klimatet och miljön, enligt honom.
I och med tillverkningen av varorna och långa transportsträckor mellan fabrik och affär släpps ton och åter ton av växthusgaser ut i atmosfären.
En tredjedel av maten vi äter kommer från helt andra platser på jorden.
Det tillverkas inga tevespel i Sverige. Sjukhusen köper sterila engångsmaterial från Kina, är några exempel.
Andra gåvor
Ungdomarna på Östercentrum gick runt och pratade med folk, bjöd på kaffe, delade ut flygblad och goda råd
Istället för att köpa julklappar finns det andra gåvor att ge:
- Ge bort en tjänst, en halvtimmes massage, var ett av Joakim Sjögrens klimatsmarta tips.
Kampanjen "En köpfri dag" eller "Buy Nothing Day" startade 1992.
Omkring 65 länder jorden runt deltar.
Syftet är att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över och visa på alternativ.
Omkring 65 länder jorden runt deltar.
Syftet är att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över och visa på alternativ.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!